Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Patrick Süskind - Het verhaal van mijnheer Sommer

Lees meer
19 jaren 3 maanden geleden #14439 door librije
Beantwoord door librije in topic Re: bericht

In het tweedehands boek zat een krantenknipsel uit NRC Handelsblad met een artikel van Hans Vervoort over de schrijver Jan Arends. Het heet Maidenvlucht. Hij betoogde daarin, dat Jan Arends geen teruggetrokken leven leefde en geen zelfmoord had willen plegen. Maar volgens de beheerster van het appartementencomplex waar hij woonde, ervan overtuigd was, dat hij vliegen kon en bij zijn eerste poging niet meer kon landen op de stellage (het landingsplatform) in zijn raamkozijn.

Heel bizar, dat dat in dit boekje gelegd was.

Het wordt steeds bizarder: op zoek naar wat meer informatie over Jan Arends, ontdekte ik dat die in 1974-75 de verhalenbundel schreef: Ik had een strohoed en een wandelstok (net als mijnheer Sommer dus :? ). Het bekendst is zijn verhalenbundel Keefman over het leven van een man die constant botst met de buitenwereld en psychiaters. Op wikipedia staat: in zekere zin een beschrijving van zijn eigen leven: zeven jaar liet hij zich behandelen voor een alcoholverslaving en een onrustige geest. :!:

"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)
Laatst bewerkt doorlibrije.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 3 maanden geleden #14440 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ik denk dat diegene die het artikel in het boekje deed het ook opvallende gelijkenissen vond.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
19 jaren 3 maanden geleden #14490 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: Meer informatie over Patrick Süskind
Hoi Librije,

Bedankt voor al die links!

Ik heb net de recensie van dat boekje over liefde en dood gelezen en wel schokkend te constateren dat de recensent er niet anders dan gehakt van maakt! Terecht of niet terecht? Misschien naar aanleiding van die uitspraak van Susskind zelf? Daar we zullen andere recensies voor moeten lezen en het natuurlijk zelf lezen.

librije schreef : Speciaal voor Roel:

www.8weekly.nl/index.php?art=3344

Een recensie van het boekje: Over liefde en dood van Patrick Süskind uit 2005. Daarin wordt tevens verwezen naar Thomas MANN.

Dettie en Roel:

Achtergrondinformatie over de schrijver zelf is te vinden bij:

www.kunstbus.nl/verklaringen/patrick+suskind.html

of (in het duits): de.wikipedia.org/wiki/Patrick_S%C3%BCskind .

Misschien kan de bovenste als link gebruikt worden bij het boek? Er staat wat meer informatie in dan in het stukje in het archief.

Recent is ook: Drie verhalen en een beschouwing (2005, al denk ik dat niet alle verhalen erin nieuw zijn). Het is nog verkrijgbaar.

Biblion: De bundel bevat drie verhalen plus een beschouwing van de Oostenrijkse schrijver (1949) van 'Het parfum'. Op de kleurrijke kaft staat een afbeelding van oesterschelpen, die betrekking heeft op het verhaal 'De erfenis van Maitre Mussard' (het titelverhaal van de eerste Nederlandse uitgave): over een goudsmid die gelooft dat de aardkorst langzaam veroestert. Het tweede verhaal gaat over een miskend kunstenares, die zelfmoord pleegt. In het derde verhaal neemt een beginnend schaker het met groot elan op tegen een gerenommeerd schaker. De beschouwing is een literair hoogstandje over iemand die aan literair geheugenverlies lijdt. Schitterend en boeiend geschreven, met zorg uitgevoerd en vertaald. Prettige, kleine letter.

Laatst bewerkt doorRoel.

Tijd voor maken pagina: 0.375 seconden