Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Arnon Grunberg: Tirza

Lees meer
18 jaren 8 maanden geleden #19232 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Hi, Ariadne, blij dat je weer boven water bent. Hopelijk ga je nu ook wat meer hints geven over de dichter met zijn intrigerende oproep. Dettie en Ariadne, Marjo heeft natuurlijk gelijk dat je bij het beoordelen van de literaire waarde van een boek niet naar de schrijver of zijn boodschap mag kijken. Celine bijvoorbeeld, was een volkomen cynisch man, bovendien zelfs met fascistische sympathieën, maar hij wordt als een groot schrijver gezien. Houellebecq, ook zo'n cynicus en fatalist, is jammer genoeg nog niet op deze site besproken maar roept de zelfde weerstanden op als Grunberg. Maar is een groot schrijver. Wel heb ik het idee dat langzamerhand de mensen in de romans van G. wat menselijker worden. In Fantoompijn en De asielzoeker vond ik ze erg gekunsteld, ze deden me niks. Dat neemt niet weg dat we op deze site rustig mogen zeggen dat het ons in de maag splitsen van die droevig makende romans weinig sympathie voor G. oplevert. Maar we hoeven ze natuurlijk niet te lezen, dat doen we helemaal onszelf aan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
18 jaren 3 maanden geleden #22022 door PetraO.
Beantwoord door PetraO. in topic Re: bericht
Ik heb Tirza net gelezen. Ik vind het een erg goed boek, misschien wel juist omdat de hoofdpersoon, Hofmeester, totaal onsympathiek is, een enorme hufter, een hork van een vent, en toch ga je met hem meeleven. Heel geslaagd vind ik hoe Grunberg zijn verwarring over zijn verdoolde levensloop weergeeft. Hofmeester is uiteindelijk van elke illusie beroofd en op elke bladzijde word het je duidelijker hoe dat komt.

Jaren geleden, toen ik Blauwe maandagen las, moest ik niks van Grunberg hebben. Weliswaar stonden er goede passages in het boek, maar ik vond dat hij het verhaal zelf verknalde. En dan al dat ophemelen in de pers...

Met het lezen van de Joodse Messias is mijn mening veranderd: Grunberg is wel degelijk wat je noemt een groot schrijver. En dat ophemelen, dat is toch min of meer terecht.
Laatst bewerkt doorPetraO..

Lees meer
18 jaren 3 maanden geleden #22023 door PetraO.
Beantwoord door PetraO. in topic Re: bericht
Nou wil ik natuurlijk iets anders schrijven dan een bloem van een vent, maar dat mag niet van de censor. Nou ja, voor wie het niet kan bedenken: het begint met een L.
Laatst bewerkt doorPetraO..

Lees meer
18 jaren 3 maanden geleden #22026 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ik heb er maar 'hork' van gemaakt :D

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
18 jaren 3 maanden geleden #22034 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Wat is een hork???? :roll: .

Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

Lees meer
18 jaren 3 maanden geleden #22035 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Een heel vervelend iemand, in dit geval ook wel 'een... manlijk geslachtsdeel' genoemd (wat petra dus eerst had staan) :D

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Tijd voor maken pagina: 0.470 seconden