- Ontvangen bedankjes 0
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Het is geen slecht boek, maar het sleepte mij niet mee. Dat hoeft nog niks te zeggen over het boek, natuurlijk, alleen over dat het mij niet bevalt. Het is wel heel anders dan De Avonden: dat is een heel humoristisch boek, door de stijl van Reve. Hij vertelt inderdaad ook over gewone dingen, maar doet dat op zo'n eigen manier, dat je de spruitjeslucht door het boek heen ruikt. Hij maakt een echt drama van alle kleine dingen (zoals die vruchtenwijn, die zijn moeder heeft gekocht omdat hij zo van wijn houdt en waarom hij van ellende ineenkrimpt). Het verhaal van Basje Boer is kort door de bocht, het zijn wat schetsen. Bijna lijkt het of die nog uitgewerkt moeten worden. Herkenbaarheid op zich is kennelijk niet genoeg. Denk bijvoorbeeld aan Het Bureau van Voskuil, ook met heel veel herkenbare zaken voor veel mensen, ook over kleine dingen als kantooroorlogjes. En ook veel boeiender dan het boek van Basje Boer. Door de selectie en de dosering van de voorvallen blijft het zeven delen lang boeiend en dat terwijl Voskuil niet echt uitblinkt door zijn humor (hoewel, veel in het Bureau doet je wel glimlachen).Dettie schreef : Het herkenbare was voor mij dat voor jonge mensen toch vaak hun leven om feestjes draait of om het weekend waarin ze weer uit kunnen gaan? Landerig? Ik denk eerder dat het realistisch is. [..]
De avonden was eigenlijk het eerste boek waar weinig in gebeurt, het was eerder een dagelijkse gang van zaken, het eten met de ouders, het opzoeken van vrienden omdat je toch iets wil enz. is het daarom een slecht boek? Ik denk eerder dat veel mensen geen zin hebben over de dagelijkse dingen te lezen. [...]
Dettie
Copyright © 2026 leestafel.info
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: Dettie@leestafel.info
Inloggen