Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Anita Verkerk - Het meisje in de rode jurk

Lees meer
19 jaren 5 maanden geleden #13714 door marjo
Dit boek lag op een uitstaltafel, en ik heb niet verder gekeken dan mijn neus lang is, gewoon afgegaan op het woord rood, vanweg de themamaand dus. En het blijkt een boek te zijn dat thuishoort in de afdeling "romantisch", rekken waar ik nooit snuffel. Ik weet weer waarom niet: een veredeld bouquetje..

Het meisje in de rode jurk

Anita Verkerk

Femke is reisleidster, maar ze helpt ook regelmatig haar zus, die een cateringbedrijf heeft. Zo ook die gedenkwaardige avond: er is een feest op een kasteeltje, en zuslief is ziek. Femke gaat er heen, dromend van haar prins. De associatie met het kasteel hè!

Na het uitstallen van de hapjes moeten zij en Marjan, haar collega, zich omkleden. In de kamer waar de kleren klaarliggen ontdekken ze ook prachtige jurken uit de vorige eeuw. En Femke kan de verleiding niet weerstaan: ze trekt een rode jurk aan. Nu wil ze ook wel weten hoe ze eruit ziet, en beneden in de hal weet ze een grote spiegel te vinden.

En ja, op het moment dat ze zichzelf staat te bewonderen, komt er een knappe man in officierskleding de hal binnen. Hij vraagt haar ten dans.

Ze dansen, maar voor Femke de moed heeft verzameld om haar prins naar zijn naam te vragen, is er ineens grote opwinding: blijkens het geschreeuw is er een halssnoer gestolen. Haar prins rent weg, en later vertelt Marjan dat ze hem uit het raam heeft zien klimmen.

Voorbij is de droom, en Femke reist weer de hele wereld af..totdat ze gevraagd wordt een klas jongeren rond te leiden door Turkije. Er zijn twee leraren bij, en een ervan..is haar prins!!

Wat volgt verklap ik niet, maar deze schrijfster heeft een levendige fantasie. Ze maakt er behalve een bouquet ook een thriller van. Het zit boordevol clichés, en ach, je krijgt ook nog wat cultuurgeschiedenis mee. "Een lichtverteerbare roman voor alle leeftijden" staat op de flap.. Dat is het wel.

Paperback | 211 Pagina's | Uitgeverij Ellessy | 2006 ISBN: 9086600034

© Marjo

februari 2007

www.anitaverkerk.nl/
Laatst bewerkt doormarjo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

19 jaren 5 maanden geleden #13716 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
Ja, Anita Verkerk schrijft chicklit. Maar ze is wel enorm productief, ze brengt per jaar volgens mij drie of vier boeken uit. :shock:

Ik heb haar werk nog nooit gelezen, niet echt mijn smaak. Maar misschien wel leuk voor jonge meisjes (10-13)?

Lees meer
19 jaren 5 maanden geleden #13717 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Hier heb je haar website

www.anitaverkerk.nl/

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
19 jaren 5 maanden geleden #13721 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: bericht
Maar staat Chicklit niet op een hoger niveau dan de Bouguetreeks of Bouquetreeks-achtige boekjes?
Laatst bewerkt doorRoel.

Lees meer
19 jaren 5 maanden geleden #13723 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Maar staat Chicklit niet op een hoger niveau dan de Bouquetreeks of Bouquetreeks-achtige boekjes?

ja wel wat hoger niveau, er zitten alleen meer erotische scenes in.

Tenminste bij de chicklits die ik gelezen heb.

Chicklist zijn boeken die vrij luchtig zijn en toch ook wel over de aantrekkingskracht tussen de man en de vrouw gaat, alleen in een moderne taal en wel een meer uitgewerkt verhaal dan een boek uit de bouquetreeks.

Leest lekker weg maar het verhaal zelf blijft niet echt hangen.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
19 jaren 5 maanden geleden #13724 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Het meisje in de rode jurk heeft geen erotische scenes. Ik zou dit niet onder de chicklit rangschikken.

Bij chicklit heb je meer een yuppensfeertje, mensen die bijna alles hebben en niet tevreden zijn, zoiets..Of het gaat over jonge, werkende vrouwen.

Dit boek gaat ook wel over een jonge werkende vrouw, maar zonder dat dat benadrukt wordt. Het sfeertje van de chicklit ontbreekt.

Het is: vrouwtje ontmoet mannetje (liefst uit een totaal verschillend milieu) ze zijn aangetrokken tot elkaar, maar leren elkaar niet kennen voor het lot hen uiteendrijft. Dan op een onverwacht moment ontmoeten ze elkaar weer, er zijn nog de nodige misverstanden, maar alles komt goed. Dat vind ik bouquet..

Ik heb ook wel het idee dat chicklit op een iets hoger niveau staat, maar daar is vaak geen sprake van verschillende milieus, en wordt er wat meer psychologisch uitgediept.

Maar ik ben geen echte kenner..
Laatst bewerkt doormarjo.

Tijd voor maken pagina: 0.482 seconden