Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Haruki Murakami - Ten zuiden van de grens (samenleesboek okt/novemb)

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #30220 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
Ik heb het uit, en in mijn computerloze dagen aantekeningen gemaakt om niet te vergeten wat ik zeggen wilde, dus ik kom er nog op terug.

met zeer veel plezier gelezen, dat kan ik wel alvast melden.

groeten,

Willeke
Laatst bewerkt doorWilV.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #30222 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: bericht
Ik vond het een vreemd boek. Het las wel gemakkelijk, maar het boeide me niet zo dat ik het niet weg kon leggen. Een vreemde mengeling van feit en fictie.
Laatst bewerkt doorberdine.

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #30239 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Tijdens de chat zei je dat Shimamoto niet echt in de bar geweest was, dat Hajime dat maar droomde, denk je dat nog steeds berdine?

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #30243 door berdine
Ja dat denk ik nog steeds om twee redenen:

V

E

R

K

L

A

P

P

E

R

Ten eerste was de envelop met geld die hij van de vreemde man had gekregen spoorloos verdwenen uit een afgesloten lade. (Dit vind ik de sterkste aanwijzing.)

Ten tweede was Shimamoto als in rook op gegaan na die nacht in het vakantiehuisje. Een afgelegen huisje, een heel eind van de snelweg, Shimamoto op hoge hakken en dan naar huis gelift??? Die dure dame?

Ook niet meer mank na een operatie? Bestaan zulke operaties dan?

Geen verleden, geen nader aangeduide ziekte (medicijnen zonder opschrift).

Volgens mij zat Hajime in een zware midlife crisis. Begon te dromen van alles wat had kunnen zijn. En als je droomt kun je alle moeilijk invulbare gaten gewoon laten voor wat ze zijn.

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #30244 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht

Ten tweede was Shimamoto als in rook op gegaan na die nacht in het vakantiehuisje. Een afgelegen huisje, een heel eind van de snelweg, Shimamoto op hoge hakken en dan naar huis gelift??? Die dure dame?

Nou... in rook opgegaan... Shimamoto was weg toen hij wakker werd. En naar huis gelift weet je ook niet of ze dat gedaan heeft, ze kan ook wel op een erg verlaten plek zelfmoord hebben gepleegd. Je kreeg de indruk dat ze dat toch al wilde (vanwege een ernstige ziekte of verslaving?)

Ook niet meer mank na een operatie? Bestaan zulke operaties dan?

Er was wel een flinke tijd verstreken, meer dan 20 jaar, wie zegt dat de medici nu geen operatie kunnen doen waar ze vroeger de kennis nog niet voor hadden. Dit vind ik dus nog wel kunnen.

Geen verleden, geen nader aangeduide ziekte (medicijnen zonder opschrift).

Ja wel een verleden toch? Als kind samen met Hajime, en later had zij ook op school gezeten en zich erg eenzaam gevoeld net als Hajime. Ze vertelt over het overleden kind, alleen ze vertelt niet wat voor leven ze op dat moment leeft en met wie.

Misschien was ze wel verslaafd aan iets. Ook gezien haar 'wegvallen' in de auto en haar enorm donkere ogen (wijde pupillen?) die Hajime zo mooi vindt.

Ten eerste was de envelop met geld die hij van de vreemde man had gekregen spoorloos verdwenen uit een afgesloten lade.

Ik zelf denk dat Shimamoto een dure prostituee was en dat Hajime afgekocht werd, ze was beeldschoon dus waarschijnlijk een goede bron van inkomsten of was ze een maitresse van een zeer bekend iemand. Die envelop zie ik als een waarschuwing, laat haar met rust, zwijggeld dus.

Maar inderdaad vreemd dat die envelop weg was.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #30245 door berdine
Met geen verleden bedoel ik: niets tussen hun gezamenlijke verleden en nu.

Het is gewoon mijn interpretatie van alle vage "aanwijzingen" bij elkaar, waarvan - voor mij dan - de verdwenen envelop een soort bewijs is.

Tijd voor maken pagina: 0.424 seconden