Ik heb het dus ook uit. Dit is het tweede boek wat ik van Murakami lees, het eerst was de Opwindvogelkronieken. Toen ik dat uit was verkeerde ik nog steeds n een soort staat van verwarring, niet wetend wat ik er nu eigenlijk van vond. Murakami verdiende dus nog een herkansing, en dat werd dit boek. In het eerste gedeelte van het boek leek het wel of ik een andere schrivjer las, ik vond het van een totaal andere stijl, totdat Shimamoto haar (her) intrede deed ,en toen werd het weer een echte Murakami.
Juist dat aspect van zijn schrijven, dat mysterieuze ,surrealistisch en symbolische ligt mij toch niet echt. Ik wil toch vaak echte antwoorden en een echt eind. Ik blijf altijd met meer vragen dan antwoorden achter.
De reden dat dit boek me toch aangreep was de liefdesgeschiedenis, maar toch vooral ook de grote thema’s die hij aansnijdt..leven, dood, de woestijn, de eenzaamheid, de verlatenheid. Het bleef in mijn hoofd zitten na het lezen, en maakte dat ik het gewoon een goed boek vond.
Ik heb wel een aantal vragen,
Te beginnen met die van Berdine,
Ik vroeg me namelijk ook af, eigenlijk vooral in het einde van het boek of Shiramoto echt is,
En dat komt vooral door een gedeelte op pagina 222 waar Murukami een heel betoog houd over wat werkelijkheid is en of onze waarnemingen al of niet echt zijn.
Ik dacht daarbij trouwens niet zozeer aan een droom maar aan een soort aanverwante werkelijkheid, wat dat dan ook weer wezen moge.
Verder vroeg ik me vooral van wie de hand op de schouder is in de aller laatste regel van het boek, er wordt duidelijk gesuggereerd dat Shimamoto terug is.
En ik zou het wel eens willen hebben over het vrouwbeeld van Murakami, waarom zijn zijn vrouwen altijd zo mysterieus, in dubieuze zaken verwikkeld en niet “in de werkelijkheid”. Ik heb dus nog niet zoveel van hem gelezen, maar in de Opwindvogelkronieken waren de vrouwen ook al zo mysterieus, ongrijpbaar, onbetrouwbaar en mystiek.
In ieder geval een boek wat stof tot praten geeft.
Wil