Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Herman Hesse - De steppenwolf

Lees meer
19 jaren 3 maanden geleden #15139 door PetraO.
Beantwoord door PetraO. in topic Re: bericht
Ja, er is nooit genoeg tijd om te lezen. Laatst realiseerde ik me dat ik waarschijnlijk niet eens lang genoeg leef om alles te lezen wat ik wil lezen. Benauwend!
Laatst bewerkt doorPetraO..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 3 maanden geleden #15145 door zody
Beantwoord door zody in topic Re: bericht

Roel schreef : Waarom vind je De Steppenwolf de Beste Hesse?

Demian is een voorloper van Steppenwolf. Hoe vind je die?

Dat ik Steppenwolf de beste vind heeft te maken met het tijdsbeeld waarin ik voor het eerst dat boek las. De thematiek boeit me en het is een aanklacht tegen de establishment van die tijd, maar tegelijkertijd ook erg tijdloos.

Ik las Steppenwolf voor het eerst in de "hippietijd" eind jaren '60 en ook wij keerden ons af van het establishment en gingen uit in de z.g. Provadya's zoals de Melkweg en Fantasio in Amsterdam, deze provadya's deden mij sterk denken aan Het Magisch Theater dat Hesse in zijn Steppenwolf beschreef. Ook provadya's waren vrijstaten en onderdeel van de nieuwe wereld. Ik vind Demian ook heel mooi, ik wilde destijds zelfs mijn zoon zo noemen, maar mijn vrouw destijds vond dat niet zo'n goed idee. ;)

Velvet Underground & Nico
Laatst bewerkt doorzody.

Lees meer
19 jaren 3 maanden geleden #15151 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: bericht
Dat is interessant wat je daar vertelt. Betekent dit dat de Provadya's werden gebaseerd op het magisch theater van Hesse?

Dat is dus de oorspronkelijke funktie van De Melkweg geweest. Ik ken het alleen als muziekzaal.

Ik heb Hesse veel later gelezen, ben geboren in '66, dus mijn jeugd ligt verderop in de tijd. Hoewel ik de jaren zestig niet als zodanig heb meegemaakt, spreekt me dat idee van vrijheid wel aan. Ik heb in ieder geval nog altijd een band met de popmuziek uit die jaren.

Ik lees trouwens nu, gelijk met te herlezen romans, een biografie van Ralph Freedman (Suhrkamp Verlag) over Hesse. Heel boeiend. Wat die man allemaal heeft meegemaakt in zijn leven! Het moeilijk voorstelbaar dat hij toch nog de moed en kracht heeft gevonden om zo'n indrukwekkend oeuvre bij elkaar te schrijven.

zody schreef : Waarom vind je De Steppenwolf de Beste Hesse?

Demian is een voorloper van Steppenwolf. Hoe vind je die?

Dat ik Steppenwolf de beste vind heeft te maken met het tijdsbeeld waarin ik voor het eerst dat boek las. De thematiek boeit me en het is een aanklacht tegen de establishment van die tijd, maar tegelijkertijd ook erg tijdloos.

Ik las Steppenwolf voor het eerst in de "hippietijd" eind jaren '60 en ook wij keerden ons af van het establishment en gingen uit in de z.g. Provadya's zoals de Melkweg en Fantasio in Amsterdam, deze provadya's deden mij sterk denken aan Het Magisch Theater dat Hesse in zijn Steppenwolf beschreef. Ook provadya's waren vrijstaten en onderdeel van de nieuwe wereld. Ik vind Demian ook heel mooi, ik wilde destijds zelfs mijn zoon zo noemen, maar mijn vrouw destijds vond dat niet zo'n goed idee. ;)
Laatst bewerkt doorRoel.

Lees meer
19 jaren 3 maanden geleden #15204 door zody
Beantwoord door zody in topic Re: bericht

PetraO. schreef : Ja, er is nooit genoeg tijd om te lezen. Laatst realiseerde ik me dat ik waarschijnlijk niet eens lang genoeg leef om alles te lezen wat ik wil lezen. Benauwend!

Reïncarnatie biedt uitkomst. ;)

Velvet Underground & Nico
Laatst bewerkt doorzody.

Tijd voor maken pagina: 0.439 seconden