Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Robert Morgan - Voorbij de rivier

Lees meer
21 jaren 8 maanden geleden #1136 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Dat jij (of ik) een boek vergeet, betekent voor mij dus dat het boek niet echt bijzonder was..
Laatst bewerkt doormarjo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
21 jaren 8 maanden geleden #1139 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Nou echt een slecht boek was het niet maar ik vergeet vrij vaak titels of namen van schrijvers.

Kan in de bieb echt me suf staan denken, soms weet ik wel een titel maar dan weet ik de schrijver weer niet. Heb ik ook met muziek.

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
21 jaren 8 maanden geleden #1140 door Miranda Mei
Beantwoord door Miranda Mei in topic Re: bericht
Zo te horen is het boek nog niet zo vaak gelezen. Zou dat komen omdat het een Amerikaanse schrijver is die hier nog niet erg bekend is?

~ fantasie gaat de werkelijkheid voorbij ~

- soms echter -

gaat de werkelijkheid verder dan de fantasie
Laatst bewerkt doorMiranda Mei.

Lees meer
21 jaren 8 maanden geleden #1141 door dettie
Dat kan zijn maar misschien ook wel omdat het een Oprah boek is. Veel mensen vinden dat geen aanrader en noemen die boeken Amerikaans sentiment.

Ik moet zeggen dat ik niet erg op de hoogte ben van Amerikaanse schrijvers. Ik blijk toch vaak onbewust eerder boeken van Engelse schrijvers te lezen.

Bernadet

Lees meer
21 jaren 8 maanden geleden #1143 door dettie
Miranda, je schrijft....

Ook het christelijke geloof speelt daarin mee. Dat zit diep verankerd in hun leef- en denkpatronen. Ik vind trouwens dat er op de achtergrond van dit verhaal ook vrij veel bijbelse thema’s meespelen: ‘ben ik mijns broeders hoeder?’, ‘de gelijkenis van de verloren zoon’, ‘het heiligdom op de berg’, ‘Abel en Kaïn’ en ga zo maar door.

Ik weet niet of iemand die geen christelijke achtergrond heeft, of er weinig over weet, wel zo van het boek kan genieten. Als je er niets van moet hebben blijft alleen het verhaal en het drama staan

Is het boek wel goed te lezen dan, ondanks dat er dan alleen het verhaal en het drama blijven staan? Ik bedoel dus als je niet zo'n achtergrondkennis hebt, is het dan wel-een-aardig verhaal of evengoed een goed verhaal? (Ik ben katholiek opgevoed maar ben niet erg op de hoogte van de bijbelverhalen.)

Bernadet

Lees meer
21 jaren 8 maanden geleden #1148 door Miranda Mei
Beantwoord door Miranda Mei in topic goed te lezen zonder chr. achtergrond?
Bernadet,

jawel, het boek is goed te lezen. Zowel door de toegankelijke schrijfstijl als het verhaal op zich. Wat ik bedoelde met de quotes die jij aanhaalt, is dat tijdens het lezen zich vergelijkingen met verhalen uit de Bijbel aan mij opdrongen. Dus er zitten gelijke thema's in. Als je daar niet van op de hoogte bent, zullen die thema's bij je langsglijden. De typering 'Amerikaans sentiment' vind ik ook wel goed getroffen. Zo'n verhaal is natuurlijk wel een terugblik in de tijd als je het over bijna 100 jaar geleden hebt. Ondanks dat ik zei dat ik ontroerd raakte bij het lezen, betekent het nog niet dat er in het verhaal welbewust op sentimenten wordt gemikt. In tegendeel, zou ik willen zeggen.

~ fantasie gaat de werkelijkheid voorbij ~

- soms echter -

gaat de werkelijkheid verder dan de fantasie
Laatst bewerkt doorMiranda Mei.

Tijd voor maken pagina: 0.407 seconden