Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

waarom kinderen slechte boeken lezen

Lees meer
10 jaren 8 maanden geleden #70454 door marjo

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
10 jaren 8 maanden geleden #70462 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: waarom kinderen slechte boeken lezen
Uit m'n hart gegrepen! Dank je!

Dettie

Lees meer
10 jaren 8 maanden geleden #70481 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: waarom kinderen slechte boeken lezen
Het wordt wel vaker gezegd, maar een echte oplossing is er niet. Ze zeggen dan dat ouders en andere opvoeders of scholen er 'iets' aan moeten doen. Maar wat? En hoe dan?

Ik bedoel maar: er werd ook gezegd dat er op de Pabo nauwelijks aandacht aan besteed wordt!

Lees meer
10 jaren 8 maanden geleden #70494 door dettie
Ik denk vooral voorlezen, voorlezen, voorlezen. Laten zien dus dat lezen leuk is. Dat er mooie verhalen in boeken staan.

Op scholen ook veel voorlezen. Op de lagere school (6e klas/groep 8 ) las onze meester De leeuw van Vlaanderen (ja van Hendrik Conscience) voor. Hij deed dat zo leuk dat we er elke week naar uitkeken. Het was geweldig.

Ik denk dat een Pabo leerling ook maar zelf initiatief moet nemen. Hij hoeft toch niet alles voorgekauwd te krijgen? Er zijn bijvoorbeeld ook veel boeken over kinderboeken. Als je écht wil dan zijn er altijd wegen te vinden. Maar of die gedrevenheid er is? Dat weet ik niet.

Maar in de opleiding mag er ook wel meer aandacht aan besteed worden natuurlijk.

Het probleem is denkelijk ook dat er te weinig tijd overblijft voor de leerkracht, kinderen en ouders.

De leerkracht moet per jaar een bepaald programma afwerken. En dan zijn er nog de vele vele buitenschoolse uren die opgaan aan vergaderingen, praten met ouders, begeleiders e.d.

Ouders werken veelal en hebben daarnaast nog een sociaal sportief leven en blijft er ook niet zoveel tijd over om met boeken bezig te zijn. Moeders die je thuis opwachten met een kopje thee wordt een zeldzaamheid.

Kinderen zitten na school ook op allerlei clubs en hebben weinig 'eigen' tijd meer. Ze worden vaak gehaald en gebracht naar school, gaan daarna door naar sport of muziekles of feestje e.d. (ook door begeleiders gebracht) Of naar de buitenschoolse opvang.

Buiten spelen of tijd voor zichzelf hebben is er amper meer bij. Zelfs uit verveling een boek pakken is er niet meer bij, want iedereen heeft het druk druk druk, daar past geen boek meer tussen :D

Dettie

Lees meer
10 jaren 8 maanden geleden #70500 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: waarom kinderen slechte boeken lezen
Hun programma zit inderdaad veel te vol. Behalve dat heb je ook de gedragsproblemen die ze moeten aanpakken.

Als er vanuit de Pabo aandacht aan besteed wordt, als het een gewoon onderdeel is van de taalles, dan ligt dat anders. Hoop ik.

Conscience voorlezen zou nu echt niet meer lukken. Ik had Kulanjango (prachtig boek, avontuurlijk en mooi geschreven) in handen van een leerkracht gestopt om voor te lezen. Het lukte niet - en die man kan echt wel voorlezen! - want de kinderen vonden het te saai. Dat gaat dan over het begin, de aanloop tot, de arme man kwam niet eens tot het echte verhaal toe.

Kinderen willen dat een boek hen hup meteen in een verhaal zet. Dus geen Conscience!!

Lees meer
10 jaren 8 maanden geleden #70503 door dettie
Oh wat zonde, Kulanjango is inderdaad prachtig! ik verbaas me er soms ook wel over dat kinderen alles zeggen.

Het verschil is denkelijk ook dat wij niets in te brengen hadden, we ondergingen de lessen maar hadden geen inspraak, zeker niet op de basisschool en saai of niet je had maar te luisteren. Maar wij vonden het verhaal van Conscience allemaal prachtig.

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.431 seconden