Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Welke boeken lezen 17-25 jarigen?

Lees meer
20 jaren 2 maanden geleden #7671 door irene
Beantwoord door irene in topic Re: bericht
Ronald Giphart is inderdaad favoriet bij jongeren. Zeker de doelgroep: tussen 17 en 25 jaar. De overige boeken lijken mij, net als Marjo al suggereerde, te "flauw".

Overigens zijn "probleemboeken" (Sabine Dardenne, Waris Dirie, Djura, etc. etc.) ook heel erg aan te bevelen voor deze generatie.

En de nieuwe trend: shopalcoholicboeken: ik ken ze niet, maar ze worden door die leeftijdscategorie wel graag gelezen.

Ik ga altijd van het principe uit: als er maar gelezen wordt!!!

Groetjes, Irene
Laatst bewerkt doorirene.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
20 jaren 2 maanden geleden #7672 door Inge
Beantwoord door Inge in topic Re: bericht
Hebben ze eigenlijk al eens aan de jongeren zelf gevraagd welke onderwerpen hen interesseert? Een enquete over wat er in hun leefwereld gebeurd,... Er zijn altijd wel een aantal jongeren die wel lezen. Misschien zeggen die (anoniem) welke schrijvers en onderwerpen hen aanspreekt.

Ook boeken die besproken worden door bv. de mediathecaris in bv. een schoolkrant kan de intresse opwekken.

Ik denk dat niet echt de schrijversnamen van belang zijn maar de onderwerpen.

Ook op de actualiteit inspelen is belangrijk. Ik denk niet dat jongeren nog echt belangstelling hebben voor bv. de tweede wereldoorlog. Dat is voor hen een beetje te ver van hun bed bij wijze van spreken.

Inge
Laatst bewerkt doorInge.

Lees meer
20 jaren 2 maanden geleden #7677 door Miemot
Beantwoord door Miemot in topic Re: bericht
Shopaholic is inderdaad leuk om te lezen, maar het is vooral voor een vrouwelijk publiek. Ik zou inderdaad ook een soort enquette afnemen en nagaan welke onderwerpen leuk zijn. 'Waargebeurde' boeken zoals dat van Sabine Dardenne is een zeer goede tip, Irene! Het dagboek van Bridget Jones is ook erg in trek, maar dit is dan weer bij meisjes. Mmm...Ik denk dat jongens het moeilijkst zijn om aan het lezen te krijgen...
Laatst bewerkt doorMiemot.

Lees meer
20 jaren 2 maanden geleden #7678 door elviratoverspin
Beantwoord door elviratoverspin in topic Re: bericht
17 tot 25... daar zit ik dus ook nog bij! nu ben ik iemand die van zichzelf al veel leest, maar als ik naar leeftijdgenoten die minder lezen kijk, merk ik vaak dat spannende boeken hen wel aanspreken. De klassiekers als de Da Vinci code en zo (zelf ben ik daar dan niet zo weg van, maar dat het een echte pageturner is, dat moet zelfs ik toegeven). In elk geval boeken die vooruit gaan. Ellenlange beschrijvingen zijn voor mensen die niet zo graag of niet zo veel lezen, geen uitnodiging. Ook boeken met een gezonde dosis humor en ironie worden meestal gesmaakt. Overigens... ik lees hem echt niet graag, maar ik merk wel dat hij veel populariteit heeft bij die leeftijdscategorie: Herman Brusselmans.

Maar het is natuurlijk zo dat om het even welke geslaagde leeservaring mensen aanzet om verder te lezen. Dat kan zelfs een tekst zijn uit een handboek Nederlands in het middelbaar die de nieuwsgierigheid heeft opgewekt. Men moet niet-lezers niet direct in vakjes stoppen als zijnde "moeilijk publiek" dat graag iets bepaalds graag leest. Een beetje uitzoeken, denk ik. En een goede, eerlijke recensie doet soms ook wonderen.

"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)
Laatst bewerkt doorelviratoverspin.

Lees meer
20 jaren 2 maanden geleden #7679 door Hendrik
Beantwoord door Hendrik in topic Re: bericht
Hmm, ik denk dat zelfs de Da Vinci code niet aanspreekt bij leerlingen van een ROC. Harry Potter natuurlijk wel (dat vind iedereen leuk).

Wat dacht je van thriller schrijvers als Harold Robbins enzo? Dat zijn wel meeslepende boeken met eenvoudig taalgebruik en best leuk voor mensen die weinig lezen. Als je meer leest word het natuurlijk naar een tijdje irritant dat zulke verhalen allemaal op elkaar lijken.

levende in de wereld van 'Schaduw van de wind' Carlos Ruiz Zafon.
Laatst bewerkt doorHendrik.

Lees meer
20 jaren 2 maanden geleden #7682 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Dankjulliewel! Ik heb dit ook weer doorgegeven.

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Tijd voor maken pagina: 0.581 seconden