Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Nieuw aangeschaft

Lees meer
18 jaren 3 weken geleden #23713 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: bericht
Dus jij fotografeert graag en veel?

Trouwens nog iets anders.

Ik sleep me al zowiezo de pleuris met die karrevracht aan determinatiewerken in mijn rugzak. Voor planten (meerdere), voor vlinders, voor libellen. Daarnaast moet ik constant in de gaten houden waar ik spullen neerleg. Voor ik het weet, vraag ik me al af waar ik mijn pen gelaten heb (in een van de zakken van mijn broek of ligt ie toch ergens op de grond! Als ik naast verrekijkertje, ook nog met een camera moet rondzeulen...

Natuurlijk is het fantastisch om na afloop de opnamen op je computer te bekijken, zodat je weer terug waant in het dat bijzondere landschap. Alleen de foto die je hebt getrokken, blijven een interpretatie van de werkelijkheid, nooit de werkelijkheid zelf. Die is niet vast te leggen. Het ziet er altijd anders uit op een foto.

Marjo schreef : Vertel mij wat..

Laatst bewerkt doorRoel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
18 jaren 3 weken geleden #23715 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Het voordeel van fotograferen is dat je thuis op je gemak kan kijken wat je gezien hebt. Dus in feite thuis kan determineren. Of opzoeken welke vlinder of libelle je gezien hebt.

Zeker met de snelle en goede digitale camera's van nu is dat goed te doen.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
18 jaren 3 weken geleden #23719 door Roel
Hallo Dettie,

Dat hangt er maar van af! Ik bedoel hoe je bv een libel of een waterjuffer hebt gefotografeerd. In de determinatiegidsen zie je vaker dat waterjuffers en libellen alleen van op zij zijn gefotografeerd, daar heb je voor determinatie dus weinig aan. Of als bij blauwtjes (vlinders) niet de zogenaamde wortelvlekken erop hebt staan, kom je nog vaak niet ver.

Planten blijven natuurlijk staan, maar dieren niet, die gaan er van tussen. Het kost dus ook nog veel geduld om een beest erop zetten en helemaal hoe! Daarnaast hangt ook nog van de grote af. Zie maar eens een klein insekt er zichtbaar op te krijgen.

Daarnaast doen licht en schaduw ook een duit in het zakje. Om goeie macro opnamen te kunnen maken, moet je heel goed kunnen fotograferen, ook digitaal! Zo gemakkelijk is het nou ook niet.

Kijk maar eens naar de foto's op deze site:

www.hartvoornatuur.nl/

Kim heeft het echt in de vingers, buiten professionele fotograven, zijn er maar weinig die zo'n voortreffelijk foto's afleveren.

Dettie schreef : Het voordeel van fotograferen is dat je thuis op je gemak kan kijken wat je gezien hebt. Dus in feite thuis kan determineren. Of opzoeken welke vlinder of libelle je gezien hebt.

Zeker met de snelle en goede digitale camera's van nu is dat goed te doen.

Dettie

Laatst bewerkt doorRoel.

Lees meer
18 jaren 3 weken geleden #23727 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ik fotografeer helemaal niet zo veel, en dan nog ben ik niet bij met de administratie daarvan..

Ik vind fotograferen in de natuur net zo iets als met een camera voor je neus een concert bijwonen..je mist eigenlijk helemaal wat het mooist is, omdat je met dat fotograferen bezig bent. Ik heb dus vrijwel nooit een camera bij me, als ik ga wandelen.
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
18 jaren 1 dag geleden #23976 door Roel
Dat is een waar woord, Marjo! Je richt je op een punt en mist wat om je heen gebeurt. Overkwam me afgelopen zaterdag op de Meinweg. Ik keek naar planten in de berm, terwijl er 30 meter verderop een vos op het zandpad zat. Gelukkig maakte de man achter me, die met zijn dochter daar liep en waar ik even mee aan de praat raakte, ons erop attent. Daardoor heb ik de vos nog 10 seconden lang gezien. Genoeg lang om te zien dat het mooi exemplaar was.

Marjo schreef : Ik fotografeer helemaal niet zo veel, en dan nog ben ik niet bij met de administratie daarvan..

Ik vind fotograferen in de natuur net zo iets als met een camera voor je neus een concert bijwonen..je mist eigenlijk helemaal wat het mooist is, omdat je met dat fotograferen bezig bent. Ik heb dus vrijwel nooit een camera bij me, als ik ga wandelen.

Laatst bewerkt doorRoel.

Lees meer
18 jaren 1 dag geleden #23981 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Nou, had jij even geluk dat die man het wel zag! Zomaar een vos zien!!
Laatst bewerkt doormarjo.

Tijd voor maken pagina: 0.552 seconden