Ja, zeker een mooie aanschaf.
Duur, maar momenteel in de aanbieding bij natuurboekenhandelaar Wil Meijs uit Limbricht (Sittard) van 199 euro voor 179 euro.
De plantengemeenschappen van Nederland, hoewel ietsje anders van opzet zijn makkelijker te hanteren, dan De vegetatie van Nederland waar alle plantengemeenschappen ook allemaal langskomen, maar waar alles helemaal beschreven wordt met wetenschappelijk jargon.
De plantengemeenschappen zijn voor geinteresseerde leken goed te behapstukken.
Uiteraard weet ik al hoe deze boeken uitzien. Juweeltjes voor de boekenkast of boekenplank, maar niet om er in te laten verstoffen, maar keer op keer uit te trekken, om te bestuderen.
De Nederlandse libellen (49,50) is één deel uit een serie wetenschappelijke, maar populair geschreven natuurboeken uitgegeven door Naturalis en Eis-Nederland. Ik heb uit die serie al: Sprinkhanen en krekels en Dagvlinders. Met deze boeken wordt de natuur op de kaart gezet.
Ik ben trouwens afgelopen maandag op de Beegderheide (in de buurt van Roermond) en vrijdag op de Bergerheide (vlakbij Nieuw-Bergen) geweest. Een kleine greep uit bijzondere planten en dieren die ik gezien heb: venwitsnuitlibel, kleine zonnedauw, tandjesgras, dwergviltkruid, tangpantsjerjuffer, groene zandloopkever, borstelgras, klein vogelpootje, zwarte zegge, zompzegge, draadzegge, rood bekermos, buntgras en heidespurrie.
Gisteren heb ik, trouwens voor het eerst van mijn leven, een bunzing gezien. Ik stond op een steile helling op een kalkgrasland toen er rechts van mij geritsel klonk. Ik keek op, maar zag niks. Daarna hoorde ik weer geritsel. Toen bleef ik kijken en mijn geduld werd meteen beloond. Ik herkende het beest meteen aan zijn onmiskenbare masker van zijn gezicht. En niet alleen dat ik hem zag, hij sleepte, meer rukkend zelfs, een konijn in de bek door het half hoge gras!!! Zo ging de rover op een meter of drie aan mij voorbij. Het scheelde niet veel of ik stond er met opengevallen mond naar kijken!
Dettie schreef :
Standaardwerken. Duur. Duur. Duur.
Gelukkig bestaat er zoiets als vakantiegeld. 
Wel een heel mooie aanschaf Roel!
Dettie