Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Ideale leesomstandigheden

Lees meer
18 jaren 3 weken geleden #23714 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: bericht
Om boeken te kunnen lezen, heb ik rust nodig. Geen afleiding. Daarom lees ik ook nooit met muziek op de achtergrond, zoals Bep.

Ik snap ook niet, als ik al die studenten met pillen op hun schoot in de trein zie studeren, terwijl ze ook nog eens vaak tetterende muziek op hun oren hebben, hoe ze zich nog op hun stof kunnen concentreren. Je maakt me niet wijs dat je voor beide even veel concentratie kunt opbrengen; het is het een of het ander. Dus of ze kennen de stof daarna niet of ze weten niet meer welk liedje ze gehoord hebben. In dit geval hebben ze misschien juist de verkeerde zinnen onderstreept!

In de trein vind het ik het vaak genoeg al moeilijk om op de krant of op een boek te concentreren. Dan wordt je afgeleidt door hard gepraat, dan door een telefoon die afgaat etc.

Het helemaal weg zijn in een boek ken ik goed. Gisteren nog toen ik door Orakel nacht van Auster heenstoomde, merkte ik zelfs in de trein weinig meer van mijn omgeving. Toen ik op een gegeven moment opschrok, waren er minuten voorbij zonder dat ik er erg in had gehad.
Laatst bewerkt doorRoel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
18 jaren 3 weken geleden #23721 door elviratoverspin
Beantwoord door elviratoverspin in topic Re: bericht
Daar wil ik je toch even tegenspreken hoor Roel, ik studeerde heel goed op de trein, net door dat lawaai. Muziek op mijn oren heb ik maar zelden gehad, maar als er niet genoeg geluid was, dan was dat de oplossing. Bij mij werkt het net heel goed om me met twee dingen tegelijk bezig te houden. Bij velen werkt de muziek als achtergrond: ze willen ook helemaal niet weten wat er net op stond, want dat doet er gewoon niet toe. Bij mij heeft dat geluid een essentiële functie. Ik stampte mijn samenvattingen in mijn hoofd en keek intussen naar natuurdocumentaires. Op het einde van de sessie, wist ik én wat er in mijn cursus stond én hoe de sociale hiërarchie bij olifanten (ik zeg maar wat) in elkaar zat. :D

"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)
Laatst bewerkt doorelviratoverspin.

Lees meer
17 jaren 11 maanden geleden #24124 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: bericht
Dat mag hoor, Elvira! Prachtige naam, trouwens.

A ha, dat dacht ik al. Ik kan me wel voorstellen dat mensen muziek als muzak gebruiken, om bij te lezen. Ik lees toch het best in de stilte, op een plek waar ik niet afgeleid wordt. Bij een tv kan ik absoluut niet lezen. Maar met muziek ook niet. De sferen zitten elkaari in de weg! De sfeer van het boek conflicteert dan met de sfeer van de muziek. Dat gaat niet samen, niet bij mij tenminste.

Knap hoor, Elvira. Ik bedoel dat je zowel je stof, als het gedrag van die olifanten hebt onthouden! Dat zou ik nooit kunnen. Ik ben bang dat als ik dit zou proberen, er maar een fraktie van de leerstof onder mijn hersenpan had gekregen en ook maar een fraktie van de natuurdocumentaire. Nou zou dat laatste geen ramp zijn, het eerste echter...

Gelukkig is ieder mens anders.

elviratoverspin schreef : Daar wil ik je toch even tegenspreken hoor Roel, ik studeerde heel goed op de trein, net door dat lawaai. Muziek op mijn oren heb ik maar zelden gehad, maar als er niet genoeg geluid was, dan was dat de oplossing. Bij mij werkt het net heel goed om me met twee dingen tegelijk bezig te houden. Bij velen werkt de muziek als achtergrond: ze willen ook helemaal niet weten wat er net op stond, want dat doet er gewoon niet toe. Bij mij heeft dat geluid een essentiële functie. Ik stampte mijn samenvattingen in mijn hoofd en keek intussen naar natuurdocumentaires. Op het einde van de sessie, wist ik én wat er in mijn cursus stond én hoe de sociale hiërarchie bij olifanten (ik zeg maar wat) in elkaar zat. :D

Laatst bewerkt doorRoel.

Lees meer
17 jaren 11 maanden geleden #24125 door Bep
Beantwoord door Bep in topic Re: bericht
Lezen moet ik toch wel in stilte doen, anders ben ik 5 blz verder en zou totaal niet weten wat ik juist heb gelezen...

En die rust, stilte en concentratie vind ik dan ... in m'n bad !! Tot ik lig te rillen van het koud geworden water.

Daarna nog even in m'n bed lezen, tot m'n ogen echt dicht vallen. Voor mij de beste remedie om doodmoe in slaap te vallen. :sleeping:

Lees meer
17 jaren 11 maanden geleden #24127 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht

En die rust, stilte en concentratie vind ik dan ... in m'n bad !!

Dat vind ik nou zo knap! ALS ik al eens de beschikking over een bad had en een boek mee had dan werd het één kledderbende.

Hoe doen jullie dat? Hoe houden jullie dat boek droog? Bij mij werden de bladzijden altijd nat.

Groetjes

KledderDettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
17 jaren 11 maanden geleden #24128 door Bep
Beantwoord door Bep in topic Re: bericht
haha

wel ja, boek klaarleggen, heel stilletjes gaan liggen, handjes nog es afdrogen en beginnen lezen :lol: :lol:

Tijd voor maken pagina: 0.525 seconden