Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Ideale leesomstandigheden

Lees meer
18 jaren 3 weken geleden #23703 door Bep
Ideale leesomstandigheden werd gestart door Bep
Ik wil al een tijdje meer lezen, maar het wil nog niet echt vlotten. Vaak vind ik het lezen in een boek te beperkt, omdat je dan zo gebonden bent aan een verhaal, een sfeer. Anderzijds moet je natuurlijk ook niet te veel verhalen hebben. Dus nu lees ik twee boeken naast elkaar.

Ik vind het ook prettig om wat muziek op de achtergrond te hebben, anders is het zo stil. Daarom zet ik nu wat, niet te moeilijke, klassieke muziek (Bach, Mozart, Haydn, Handel, Beethoven, Schubert, Dvorak, Mendelssohn, Satie of Debussy bijv.) op, die ook prima als achtergrondmuziek kan fungeren, als ik ga lezen.

Misschien herkenbaar voor jullie, misschien niet :-)?

groet,

Henk
Laatst bewerkt doorBep.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
18 jaren 3 weken geleden #23705 door Joanazinha
Beantwoord door Joanazinha in topic Re: bericht
Wanneer ik totaal in een boek verloren ben (wat me nu trouwens minder vaak overkomt dan vroeger), kan de omgevingsruis me helemaal niets schelen; dan hoor en zie ik werkelijk niets. Maar wanneer ik me niet zo goed kan concentreren en toch lekker wil lezen, dan gaan radio en/of TV uit omdat dan elk geluid me irriteert.

2 of meer boeken tegelijk lezen kan ik niet, ik kan me wat dat betreft maar op 1 verhaal focussen. Zeker wanneer het een goed verhaal is, wil ik dat zo gauw mogelijk verder lezen en niet 'gehinderd' worden door een ander verhaal :D .

Joanazinha
Laatst bewerkt doorJoanazinha.

Lees meer
18 jaren 3 weken geleden #23707 door elviratoverspin
Beantwoord door elviratoverspin in topic Re: bericht
Ik lees altijd en overal, en erfenis van toen ik nog een klein meisje was en mijn ouders er helemaal gek van werden dat ze me haast nooit zonder boek zagen :D Maar sommige boeken vragen inderdaad om de juiste omstandigheden. Ik heb wel graag een streepje achtergrondgeluid, doodse stilte bevordert mijn concentratie niet (dat had ik al bij het studeren, dan zette ik video's op van National Geographic, of dan ging ik in de keuken op kot zitten waar er altijd wel passage was). Soms ben ik in meerdere boeken tegelijk bezig, maar die moeten wel in evenwicht zijn. Als er één stukken beter is dan het andere, dan raakt dat andere haast nooit uitgelezen. Zo heeft "journal d'un curé de campagne" van Bernanos compleet de duimen gelegd tegen alles wat ik op dat moment aan het lezen was en denk ik niet dat ik ooit nog verder dan die 120 pagina's zal raken. Het zij zo.

"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)
Laatst bewerkt doorelviratoverspin.

Lees meer
18 jaren 3 weken geleden #23709 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Als kind had ik hetzelfde als Joanazinha, dan was ik compleet weg, in een andere wereld. Hoorde of zag niets meer. Dat heb ik niet meer en dat is best jammer.

Eigenlijk lees ik alleen in bed. 's Avonds voor het slapen gaan en 's ochtends vroeg nog even. En ja vaak meerdere boeken tegelijk, net waar ik zin in heb. Sommige boeken kunnen heftig zijn en het is maar net wat voor dag je hebt gehad... een heftige of drukke dag dan een lees is 's avonds een 'rustig' boek. Heb ik een rustige dag gehad dan mag het heftige boek.

Muziek of tv of iets dergelijks storen me niet bij het lezen, tenzij het heel hard staat.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
18 jaren 3 weken geleden #23710 door elviratoverspin
Beantwoord door elviratoverspin in topic Re: bericht
jeetje, dettie, ik snap écht niet hoe jij zo GIGANTISCH veel boeken gelezen krijgt door alleen maar in bed te lezen! (ik begin me zo'n home-cinema slaapkamer voor te stellen, maar dan in een leesversie *kwijl* :D )

"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)
Laatst bewerkt doorelviratoverspin.

Lees meer
18 jaren 3 weken geleden #23711 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Haha ja dat zou mooi zijn zo'n lees- cinema slaapkamer.

Ik lees blijkbaar heel snel.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Tijd voor maken pagina: 0.418 seconden