Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Eis een ijsje

• Onderwerp Auteur
19 jaren 2 maanden geleden #15775 door
Eis een ijsje werd gestart door
Welliswaar off-topic maar daar de meesten van jullie waarschijnlijk veel van de Nederlandsetaal weten toch even de volgende vraag:

Uit hoeveel letters bestaat het woord eis, en het woord ijs ?

Ik raak altijd in de war van die lange IJ, wie helpt me uit de brand ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #15778 door kim
Beantwoord door kim in topic Re: bericht
Hoi Bramster,

bij 'eis' zou ik spontaan drie letters zeggen, maar wat 'ijs' betreft zou ik het zelf ook niet onmiddellijk weten. Wikipedia zegt echter dit over de 'lange ij':

nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands_alfabet

Vandaar kan je ook nog eens doorklikken op 'lange ij'.

Groetjes, kim, die nu heel erg zin heeft in een ijsje!
Laatst bewerkt doorkim.

Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #15840 door elviratoverspin
Beantwoord door elviratoverspin in topic Re: bericht
ik dénk dat "ij" en "ei" beide als twee letters worden geteld, gezien ze enkel afzonderlijk voorkomen in het alfabet, en het alfabet somt letters op, geen klanken. volgens mij zijn het wél alletwee tweeklanken (dat zijn twee klanken, klinkers, die binnen dezelfde lettergreep staan en dus in elkaar overvloeien).

volgens mij hebben "ei" en "ij" hetzelfde statuut: twee letters, twee klanken (in tegenstelling tot "oe" dat wel twee letters heeft, maar slechts één klank).

waar het verschil dan vandaan komt, weet ik niet juist, máár mij is altijd gezegd dat je kon weten wanneer je iets met lange ij en wanneer met korte ei schreef door naar het westvlaamse dialect te kijken: als je in het westvlaams ook "ie" kon zeggen, wordt het een lange ij.

een voorbeeldje

"een ijzeren staaf" = Wv: "een iezern stoaf"

"een eierdopje" = Wvl "een eierdoptje"

of zo'n dingen nu áltijd opgaan, dat weet ik ook niet :p, maar zo zot is het niet. "wij" = "wieder", "bijna" = "biena".

het heeft vooral met de etymologie van het woord te maken of het met "ei", dan wel met "ij" geschreven wordt...

"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)
Laatst bewerkt doorelviratoverspin.

• Onderwerp Auteur
19 jaren 2 maanden geleden #15841 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
Kan me wel vinden in jouw uitleg, elviratoverspin, en hier heb je nog een voorbeeld :

"wijf" = "wief"

Helaas maken sommige makers van kruiswoorpuzzels het er niet gemakkelijker op. Waar voor 'au', 'ou', 'ei' sowieso twee vakjes voorzien worden, is dit niet altijd het geval voor 'ij'.

Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #15842 door elviratoverspin
Beantwoord door elviratoverspin in topic Re: bericht
haha, inderdaad, maar in sommige streken zeggen ze dan ook weer "wuf" (een uu, maar dan kort). ik ben het een beetje aan het verleren, geloof ik, sinds ik met een vlaams-brabander samen ben. mijn broers griezelen altijd dat ik mijn west-vlaams dialect (dat ik nooit echt degelijk heb kunnen spreken) verloochen :p

"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)
Laatst bewerkt doorelviratoverspin.

• Onderwerp Auteur
19 jaren 1 maand geleden #15996 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
Wat zegt het beruchte groene boekje dan ?

Is toch raar dat we niet eens weten hoeveel letters deze woorden hebben ?

Tijd voor maken pagina: 0.532 seconden