- Ontvangen bedankjes 1
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Op zich wel, omdat verslavingsproblematiek vaak heel ingewikkeld is en het krijgen van hulp niet hoeft te betekenen dat mensen niet terug kunnen vallen. Het is heel lastig om van levenswijze te veranderen. Het beëindigen van een verslaving is meer dan het stoppen met gebruiken. Het is ook het achter je laten van je oude milieu en vrienden en het opbouwen van een nieuw leven. Dan wil ik het nog niet hebben op het krijgen van nieuwe vrienden. Van een afstand is het gemakkelijk oordelen en of je het nu medelijden, medeleven, of sympathie noemt, maakt wat mij betreft weinig uit. Dan gaat het er alleen maar om hoe je de zaken wilt definiëren.Marjo schreef : Het gaat me niet om medelijden, maar om sympathie. Dat is iets anders volgens mij.
Medelijden houdt in dat je meevoelt en tegelijk min of meer vergeeft. Je hoeft niet te begrijpen, het is bijna onvoorwaardelijk. Het klinkt -voor mij - neerbuigend, je staat enigszins boven de ander.
Sympathie vind ik wél begrijpen, en accepteren dat de ander is zoals hij is. Op gelijke voet.
Medelijden heb ik niet, niet voor de jonge Christiane, niet voor de oudere Christiane. Ik weet niet meer of ik sympathie kon opbrengen voor de jongere, maar ik kan me voorstellen dat jongeren die dat boek lezen dat wel doen. En ik denk dus dat ze dat minder zullen voelen voor de oudere.
Vind je mij hard als ik stel dat een volwassen persoon meer dan een kwetsbare puber in staat is om zelf te kiezen voor wel of niet verslaafd blijven? Je kan immers overal hulp krijgen?
Copyright © 2026 leestafel.info
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: Dettie@leestafel.info
Inloggen