Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Carol Matas - De Tuin 13+

Lees meer
11 jaren 10 maanden geleden #61472 door dettie
Carol Matas - De Tuin 13+ werd gestart door dettie
Keihard verhaal over de strijd tussen joodse mensen en Arabieren in Palestina eind 1947

zie www.leestafel.info/carol-matas

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
11 jaren 10 maanden geleden #61474 door Annemarie
Beantwoord door Annemarie in topic Re: Carol Matas - De Tuin 13+
Wat ontzettend verdrietig toch dat deze ellendige situatie al zo lang speelt. Denk je dat jongeren van nu wat op kunnen steken van dit verhaal? Draagt het de wens tot verdraagzaamheid uit of schetst het verhaal puur een beeld van de situatie? Door die tuin spreekt er in ieder geval hoop uit het verhaal lijkt me.

<t></t>

Lees meer
11 jaren 10 maanden geleden #61475 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Carol Matas - De Tuin 13+
Nee ik vind juist niet dat het een wens tot verdraagzaamheid schetst.

Er is heel veel geweld, de Arabieren worden niet veroordeeld of als vreselijke mensen neergezet maar er wordt ook niets positiefs over ze gemeld. Hooguit dat voorheen joden en Arabieren samen goed op konden schieten en vreedzaam naast elkaar leefden voordat de Palestijnen een deel van hun land af moesten gaan staan. Voor de rest lees je alleen maar over aanvallen en beschietingen vertelt vanuit de joodse, aanvankelijk redelijk vreedzame, Ruth.

De hele kwestie waarom er gevochten wordt komt niet echt goed uit de verf, er wordt gewoon steeds gevochten.

Dettie

Lees meer
11 jaren 10 maanden geleden #61477 door Annemarie
Wat jammer. Dus eigenlijk vind jij dat dit boek zijn doel voorbij schiet?

<t></t>

Lees meer
11 jaren 10 maanden geleden #61480 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Carol Matas - De Tuin 13+
Ik weet niet wat het doel was.

Een recensent van Biblion schrijft "Een boek dat generaties die weinig van de oorlog weten, zullen helpen een beeld te

krijgen van de historische gebeurtenissen." en daar was ik het niet mee eens. Maar wat het werkelijke doel van de

schrijfster zelf is weet ik niet.

Op haar site kan ik bij de beschrijving van het boek ook niets specifieks vinden.

De schrijfster heeft wel onder andere heel veel non-fictie boeken over de oorlog geschreven.

Op haar website staat

Carol writes contemporary and historical fiction, as well as science fiction and fantasy. She first began writing historical fiction when

her Danish husband told her stories about his parents' experiences fighting the Nazis in World War II. Most of her books incorporate

Jewish themes and 11 of her novels deal specifically with the Holocaust. Because she was well known for her Holocaust books for

young readers the United States Holocaust Memorial Museum in Washington, D.C. asked her to write Daniel’s Story. [...]

Over the years, Carol's knack for successfully infusing serious and thought-provoking issues into an action-driven format

has kept readers of all ages engaged.

Lees meer
11 jaren 10 maanden geleden #61483 door Annemarie
Ik zit nu ook te piekeren wat het doel van het boek kan zijn. Ze weet duidelijk wel veel over het onderwerp, dat wordt in die tekst van haar website ook benadrukt. Eigenlijk zou je nog eens een ander boek van haar te pakken moeten krijgen, dan heb je vergelijkingsmateriaal: is dit gewoon haar stijl of is het simpelweg een wat minder geslaagd boek?

<t></t>

Tijd voor maken pagina: 0.657 seconden