Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Leo Bormans - Applaus zonder handen (vanaf 11 jaar)

Lees meer
16 jaren 7 maanden geleden - 16 jaren 6 maanden geleden #31097 door dettie
In een interview wordt aan Leo Bormans gevraagd waar de titel eigenlijk op slaat. Antwoord Leo Bormans:

“Het hoofdpersonage stelt zich vaak dergelijke filosofische vragen: kan je bijvoorbeeld ook applaus geven zonder handen? Het slaat zowel op het circus als op de onmacht van mensen: probeer maar eens ter gelegenheid van 20 jaar kinderrechten applaus te geven als je handen zijn vastgebonden.”

Het moge duidelijk zijn, het is een jeugdboek over de rechten van het kind.

Lees verder, klik hier www.leestafel.info/leo-bormans

Dettie
Laatst bewerkt 16 jaren 6 maanden geleden doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
16 jaren 7 maanden geleden #31099 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ik heb even het laatste stukje van je verslag gelezen.

Ik vind wel dat je kinderen mag vertellen dat wij het hier in Nederland zo ontzettend goed hebben! Het zou zelfs wel eens meer gezegd mogen worden, het is allemaal zo vanzelfsprekend. Neem nu komend weekend als al die kinderen weer beladen worden met cadeaus!

Alleen: je moet er voor waken om zielige verhalen te vertellen, of juist heel gruwelijk. Dat werkt dan weer averechts ben ik bang.
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
16 jaren 7 maanden geleden #31102 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Nou heel gruwelijk is het niet, het einde is wel zielig (vind ik) Het verhaal zelf is niet heel zielig gebracht, er biggelen geen tranen over mijn wangen, maar ik weet dus niet hoe dat bij kinderen zal zijn.

Het is natuurlijk wel zielig als kinderen in fabrieken moeten werken en ontstoken ogen hebben en heel weinig dingen om te lachen hebben.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
16 jaren 7 maanden geleden #31104 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Het gaat me meer om de toon.

Natuurlijk zullen de verhalen an sich altijd zielig zijn, maar je hoeft het op te schrijven als tranentrekker, of om te schokken. Gewoon de realiteit vertellen.
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
16 jaren 7 maanden geleden #31106 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Het blijft een verzonnen verhaal hè. Het Witte Land bestaat natuurlijk niet. Het schokt mij niet heel erg en het is voor mij ook geen tranentrekker. Maar dan denk ik weer hoe komt het op een kind over. Hadden we maar lezers van die leeftijd tot onze beschikking!

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
16 jaren 7 maanden geleden #31141 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
Wel een boeiend boek lijkt me dit zeg.

Ik begrijp het dillema wel Dettie, maar ik vind inderdaad toch ook wel dat het niet verkeerd is kinderen al verder te leren kijken dan hun eigen wereld en (eventuele) overvloed.

Dit soort boeken zou wat mij betreft zeer geschikt zijn om klassikaal te behandelen, dan zet je het ook meteen in een kader. Al kan dat thuis natuurlijk ook.

Groetjes

Willeke
Laatst bewerkt doorWilV.

Tijd voor maken pagina: 0.609 seconden