Beste Leo,
Erg leuk dat de schrijver op het forum komt.
Ik moest even nadenken over jouw reactie net als dat ik na moest denken over mijn recensie over jouw boek.
Zoals ik ook al meld is het zeker geen triest boek geworden, verre van dat, hooguit het eind is triest. (ik wil hier niet teveel verraden over dat einde)
Hier thuis hebben mijn man en ik ook al een hele discussie over het boek gehad. Mijn 'stelling' was, moet je zulke jonge kinderen (10-11 jaar) al opzadelen met ellende. De ellende in jouw boek komt voort uit handelingen en ideeën van volwassenen zoals bijvoorbeeld gebeurt met die kinderen die werken in de fabriek.
Persoonlijk denk ik mogen kinderen nog even kind blijven, ze worden, eenmaal volwassen, nog lang genoeg met allerlei vervelende en ellendige zaken geconfronteerd.
Natuurlijk is het goed als kinderen weten dat niet alle kinderen het zo rijk hebben als wij hier in het westen, maar ik moet altijd even slikken als ik kinderboeken over het klimaat en dergelijke lees.
Persoonlijk vind ik dat er de laatste jaren wel erg veel kinderboeken verschijnen over ellende... zoals, scheiding, overlijden van opa of oma, eetziektes, loverboys, het milieu, dierenleed etc. etc.
Ik denk dan mag een kind ook gewoon lekker een leuk boek lezen zonder alle ellende en de laatste tijd lijkt alsof dat niet meer mag. Dat was mijn bezwaar.
Nogmaals jouw boek is goed geschreven, het onderwerp wordt niet loodzwaar gebracht, vooral de muis zorgt voor de nodige ontspanning in het boek.
Wat ik schreef is mijn persoonlijke commentaar en daar hoeft niemand het mee eens te zijn.
Hartelijke groet
Dettie