Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Hubert Lampo: Don Juan en de laatste nimf

Lees meer
19 jaren 11 maanden geleden #9612 door marjo
De mythe van de vrouwenversierder Don Juan.

Vrouw na vrouw valt voor zijn charmes, lees ik, terwijl op de radio de campagne over SOA's en veilig vrijen losbarst..

Lees het verslag, klik hier www.leestafel.info/hubert-lampo

Marjo
Laatst bewerkt doormarjo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 11 maanden geleden #9657 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Viel het je tegen Marjo? Of vond je het evengoed prettig lezen ondanks dat het anders was dan zijn andere boeken?

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
19 jaren 11 maanden geleden #9664 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Jawel, het las best lekker. Maar het was zo totaal anders, dat was heel vreemd!
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
19 jaren 11 maanden geleden #9668 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Ik vind het eigenaardig, Marjo, dat je Lampo een schrijver noemt die je associeert met 'gezelligheid'.

Ik heb dat nooit zo gezien.

Ik vind dat hij eerder een heel bewerkt stijl heeft met fraaie volzinnen, en af en toe een geleerd woord ertussen, op het erudiete af (ik baseer me nu op 'de komst van Joachim Stiller' dat ik verleden jaar herlas, de rest van zijn boeken zit niet meer vers in mijn geheugen, en dit las ik nooit).

Groetjes. Tiba.

P.S. podagra is voetjicht (nogal pijnlijk), podagrisch zal daar wel van afgeleid zijn. Of het woord bestaat weet ik niet, misschien een innovatie van hemzelf?
Laatst bewerkt doortiba.

Lees meer
19 jaren 11 maanden geleden #9669 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
wat ik er van kan vinden komt het uit het Duits

po|da|grisch <Adj.> (Med.): an Podagra leidend

Mijn spellingscontrole kent ook geen Tiba en ze bestaat toch echt! En hoe! :D

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
19 jaren 11 maanden geleden #9670 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: bericht
Marjo, misschien vond je het vreemd omdat het door het door romantisch is. Het is duister, rebels en gloeiend. Ik heb het boek zo goed als in een adem uitgelezen.

Grappig Tiba, dat je Lampo nooit als een schrijver van de gezelligheid hebt gezien. De komst van Joachim Stiller is geen goed voorbeeld, die sluit eerder aan bij Don Juan. Voor mij is dit een van de beste boeken van Lampo die ik gelezen heb. Dit boek baadt in het licht van de vervreemding, van de mens die van zichzelf vervreemd. Het is werkelijk zinderend in zijn erotische beschrijvingen.

Maar de Lampo van de gezelligheid duikt misschien pas vanaf 1980 op. Je zou het ook braaf kunnen noemen. Dit Don Juan en de laatste nimf is een boek dat grenzen verlegd, openhartig is en ongemakkelijk kan overkomen. Zoals goede literatuur moet zijn. Maar er kan ook aanmerking gemaakt worden. Bij sommige zinnen moet de woordvolgorde omgegooid worden, dan wordt de zin pas sterk. Ik ben helaas de zin kwijt die ik had willen citeren.

Wijlen Sarah Silberman zal niet zo sterk meer worden als Don Juan is, maar niettemin ga deze roman zeker herlezen.
Laatst bewerkt doorRoel.

Tijd voor maken pagina: 0.476 seconden