Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Majgull Axelsson - Ik heet geen Miriam

Lees meer
11 jaren 2 weken geleden #67862 door Annemarie
Majgull Axelsson - Ik heet geen Miriam werd gestart door Annemarie
Een aangrijpende roman over een zigeunermeisje dat in de Tweede Wereldoorlog noodgedwongen de identiteit van een Joods meisje aanneemt.

Lees mijn recensie hier: www.leestafel.info/archief/romans-volwas...-ik-heet-geen-miriam

-

<t></t>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
11 jaren 2 weken geleden #67864 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Majgull Axelsson - Ik heet geen Miriam
Majgull Axelsson schrijft altijd aangrijpende verhalenl die je heel lang bijblijven. Persoonlijk vind ik ze té indringend, te vreselijk. Waarschijnlijk omdat ik me teveel inleef, ik kan nooit denken ach het is 'maar' een verhaaltje. Zeker niet met dit soort verhalen omdat je weet dat het zo geweest kan zijn. Huis der nevelen vond ik ook zo enorm indringend.

Vraagje: je schrijft

Buiten het gehoor van Miriam bespreken haar stiefzoon Thomas, schoondochter Katarina en kleindochter Camilla de vreemde uitspraak. Ze begrijpen het niet en daarom besluiten ze het rare voorval te negeren. Het berust vast op een misverstand. Miriam is Miriam.

Miriam zelf is in gedachten teruggekeerd naar haar jeugd. Ze probeert zo min mogelijk aan het verleden te denken maar op deze bijzondere verjaardag lukt het haar niet haar herinneringen te beteugelen.

Wat ik begrepen had uit de flaptekst is dat Miriam haar verhaal verteld aan Camilla. Klopt dat niet?

Dettie

Lees meer
11 jaren 2 weken geleden #67865 door Annemarie
Beantwoord door Annemarie in topic Re: Majgull Axelsson - Ik heet geen Miriam
Ja, het is heel indringend maar ik vond het niet te. Een verhaal over de oorlog is altijd heftig.

Het klopt dat Miriam, uiteindelijk, haar verhaal deels aan Camilla vertelt. Later op de dag gaat het tweetal een wandeling maken en dan komt er het een en ander naar boven. De rest van het verhaal krijgt de lezer door Miriams herinneringen mee.

Wat ik ook wel goed aan dit boek vind, is dat Miriam niet altijd even lief is. Ze kan harde, wrange dingen zeggen. Dat vind ik heel geloofwaardig voor iemand die zulke vreselijke dingen heeft meegemaakt.

<t></t>

Lees meer
11 jaren 2 weken geleden #67866 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: Majgull Axelsson - Ik heet geen Miriam
Ha! Die wil ik ook nog lezen. Axelsson is een van mijn favoriete auteurs. Je verslag lees ik dus nog even niet.

Net als bij haar vorige boek weer een super onaantrekkelijke cover. :cry:

Lees meer
11 jaren 2 weken geleden #67867 door Annemarie
Beantwoord door Annemarie in topic Re: Majgull Axelsson - Ik heet geen Miriam
Deze ga je zeker mooi vinden Berdine!

<t></t>

Lees meer
11 jaren 2 weken geleden #67868 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: Majgull Axelsson - Ik heet geen Miriam
O vast en zeker, ik vind al haar boeken mooi. :mrgreen:

Tijd voor maken pagina: 0.523 seconden