Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Uwe Timm: Mijn broer bijvoorbeeld

Lees meer
20 jaren 4 maanden geleden - 17 jaren 2 maanden geleden #6468 door marjo
Uwe Timm: Mijn broer bijvoorbeeld werd gestart door marjo
Is dit een schuldbekentenis van een Duitse schrijver? Of vindt hij zoals zovelen ook excuses? Timm probeert het leven van zijn oudere broer te reconstrueren vanaf dat deze dienst nam bij de SS, en vertelt hoe dit het leven van het hele gezin Timm beïnvloed heeft. Geen roman, een ego-document.

Lees het verslag, klik hier..

www.leestafel.info/uwe-timm
Laatst bewerkt 17 jaren 2 maanden geleden doormarjo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
20 jaren 4 maanden geleden #6471 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Heeft het iets weg van De voorlezer Marjo?

Word je bij dit boek ook aangespoord tot nadenken omdat je over 'de andere kant' van de oorlog leest?

Word geprobeerd uit te leggen hoe het zo gekomen is?

Had zijn vader schuld? Heeft de jongere generatie, waaronder hijzelf, schuld aan het 'gewoon doorleven' van de ouderen die immers geweten moeten hebben wat er gebeurde?

Het lijken een beetje dezelfde vragen als bij De voorlezer.
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
20 jaren 4 maanden geleden #6474 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
In ieder geval is een groot verschil dat 'de voorlezer' in romanvorm gegoten is, en dat is bij Timm niet het geval. Daardoor drukt Timm je meer met de neus op de feiten, hij schrijft over zichzelf, het is echt.

Schlink gaat verder: zijn Hanna is wel degelijk schuldig, wat je ook voor excuses voor haar bedenkt. De broer van Uwe Timm is soldaat, hij heeft (denkt en hoopt zijn broer) nooit de kampen gezien.

Als ik dit zo neertik, rijst toch de vraag.. Hanna deed haar werk, Carl-Heinz ook, als soldaat. Ja..is er wel verschil?

Moeilijke vraag Bernadet, je merkt het!
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
20 jaren 4 maanden geleden #6479 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Misschien zit het verschil wel in het feit dat Hanna daar 'vrijwillig' ging werken. Vrijwillig tussen aanhalingstekens omdat zij misschien vanwege haar gebrek dit werk deed maar dan nog lijkt me dat er toch wel andere banen waren geweest.

Soldaten werden opgeroepen en waren verplicht te gaan, dacht ik, hoewel daar ook vrijwilligers tussen zaten die wilden strijden voor volk en vaderland.

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
20 jaren 4 maanden geleden #6483 door PetraO.
Beantwoord door PetraO. in topic Re: bericht
Ik heb het boek nog niet zo lang geleden gelezen en ik was diep onder de indruk van de manier waarop Uwe Timm zijn zoektocht naar het waarom verwoordt.

Hij zoekt naar een teken, een woord of wat dan ook, waaruit blijkt dat zijn broer wist van de massamoorden in Oost-Europa en zich daarvan afgekeerd heeft. De laatste zin in het dagboek van de broer lijkt daar wel op te wijzen.

Hoe kunnen gruwelijkheden als de massamoorden in WOII begaan zijn terwijl duizenden, honderduizenden mensen misschien wel, toekeken? Dat is denk ik de vraag waarop Uwe Timm een antwoord zoekt en dat hij niet vindt. Dat kan ook niet omdat het te onvoorstelbaar is.
Laatst bewerkt doorPetraO..

Lees meer
20 jaren 4 maanden geleden #6497 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
"De laatste zin in het dagboek van de broer lijkt daar wel op te wijzen."

Hij laat het een beetje open. Timm weet het niet, en ik kreeg het idee dat het ook maar liever niet wist..
Laatst bewerkt doormarjo.

Tijd voor maken pagina: 0.503 seconden