Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Eric-Emmanuel Schmitt - La part de l'autre

• elviratoverspin
  • Onderwerp Auteur
Lees meer
20 jaren 5 maanden geleden #6287 door elviratoverspin
Eric-Emmanuel Schmitt - La part de l'autre werd gestart door elviratoverspin
subliem boek dit. ik ben romaniste van opleiding, dus als ik kan lees ik boeken van franstalige auteurs in hun oorspronkelijke taal. ik heb eigenlijk geen idee hoe de titel van de nederlandse vertaling luidt, maar ik twijfel er niet aan dat het in het nederlands vertaald is, want het is echt een succesauteur van de laatste jaren en een van mijn absolute favorieten.

kennen jullie het liedje van Herman Van Veen; "als het net even anders was gegaan" ? daarin wordt gealludeerd naar "als Hitler nu de oorlog had gewonnen"...

Wel, dit boek is geschreven rondom een gelijkaardig concept, namelijk, wat als Hitler nu eens een gewone man was geweest, die was toegelaten tot de carrière die hij eerst voor ogen had, namelijk die van een succesvol schilder?

De moeite waard!!! (en bernadet, het verslag is onderweg!)

"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)
Laatst bewerkt doorelviratoverspin.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
20 jaren 5 maanden geleden - 17 jaren 2 maanden geleden #6290 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Het verslag staat op de site klik hier www.leestafel.info/eric-e-schmitt

Als je op de afbeelding van het boek klikt dan kom je op de site van de schrijver. Daar licht hij het boek ook toe.

Ik heb heel lang gezocht naar een Nederlandse uitgave maar kon het niet vinden. Het boek is wel in het Engels uitgegeven.

Het lijkt mij een zeer interessant verhaal. Het blijft natuurlijk gissen hoe het geweest zou zijn als hij wel erkend was als kunstenaar.

Is er (kunst)werk van Hitler bewaard gebleven? Weet jij dat Elvira?

Bernadet
Laatst bewerkt 17 jaren 2 maanden geleden doordettie.

Lees meer
20 jaren 5 maanden geleden #6291 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ik ben helemaal op de Franse toer, dus ik zal dit boek ook eens noteren..

Je krijgt straks nog een rubriek anderstalige boeken Bernadet!! Nog meer schooljeugd...
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
20 jaren 5 maanden geleden #6294 door dettie
Help! :shock:

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

• elviratoverspin
  • Onderwerp Auteur
Lees meer
20 jaren 5 maanden geleden #6295 door elviratoverspin
Beantwoord door elviratoverspin in topic Re: bericht
ja, ik weet het niet of Hitler ooit écht kunstwerken gemaakt heeft. In het boek, in het stuk over de échte Hitler zoals wij hem kennen, houdt hij voor zichzelf de illusie wat in stand, nadat hij geweigerd is voor de opleiding. Hij begint in een station prentkaarten over te tekenen/schilderen, met de klassieke architecturale paradepaardjes van de stad. Hij wordt opgelicht en geholpen tegelijkertijd door een clochard die zich voordoet als galerijhouder en zijn werkjes aan goedgelovige toeristen verpatst. Ze delen de winst. Maar van een echt kunstwerk is nergens sprake. Het intrigeert mij wel, misschien pluis ik er wel eens een aantal naslagwerken op na, op zoek naar Hitler de kunstenaar.

Over die rubriek anderstalig: ik wil mij daar anders gerust ook wel over buigen. Ik ben geen held op internet, maar op verslagen kan je steeds rekenen. *Grijns* wie weet lees ik ze wel terug in het werkje van een of andere leerling die denkt dat de leerkracht geen internet kent :D

Marjo: dit is een redelijk dik werk, maar als je de schrijver wil leren kennen raad ik je heel hard "Oscar et la dame Rose" aan. Het is een dun boekje, maar prachtig mooi. Ik heb net de Nederlandse vertaling cadeau gedaan aan mama voor haar verjaardag (ik denk dat het Oscar en oma Rose heet of zo). Hij heeft ook nog een reeks geschreven waarbij hij wereldreligies in zijn verhalen verwerkt, echt subliem...

"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)
Laatst bewerkt doorelviratoverspin.

Lees meer
20 jaren 5 maanden geleden #6296 door dettie
Hier staan twee tekeningen van Hitler (even naar beneden scrollen) members.home.nl/keesdebrouwer/wereldoorl.../02_adolf_hitler.htm

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Tijd voor maken pagina: 0.511 seconden