Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Gilles van der Loo - Hier sneeuwt het nooit (debuut)

Lees meer
13 jaren 9 maanden geleden - 13 jaren 9 maanden geleden #47845 door Annemarie
Aardig maar wel erg somber allemaal.

Lees meer: www.leestafel.info/gilles-van-der-loo

<t></t>
Laatst bewerkt 13 jaren 9 maanden geleden doorAnnemarie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
13 jaren 9 maanden geleden #47846 door marjo
Verlies is een gemene deler? Of kun je dat niet zeggen? Je weet, ik ben altijd op zoek naar een overeenkomst tussen de verhalen.

Lees meer
13 jaren 9 maanden geleden #47849 door Annemarie
Ja, dat heb je goed. Vaak draait het om het verlies van een kind. Maar ook om verlies van een partner of van onschuld.

<t></t>

Lees meer
13 jaren 9 maanden geleden #47970 door dettie
Ik heb eindelijk je recensie gelezen. Vreemd hè dat somber altijd wel mag in een roman. Dan staat het ook literair op een hoger voetstuk dan een boek dat optimistisch is. Het lijkt soms wel of je moet tonen dat je weet wat er allemaal in het leven te koop is en wat mensen uit verdriet allemaal kunnen doen. Maar wat ze uit vrolijkheid allemaal kunnen doen wordt vaak als te oppervlakkig en niet echt literair gezien. Terwijl goede humor vaak voort komt uit moeilijke/heftige ervaringen. Maar ik stop hierover want dit is een van mijn stokpaardjes en ik kan er eindeloos over doorgaan :redhotevil:

Op de website van de auteur wordt door middel van drie filmpjes beweerd dat “het korte verhaal veel beter in het leven van nu past dan een roman”. Dat durf ik te betwisten, tijd voor een goed boek weet ik altijd te vinden.

Misschien heeft hij wel gelijk. Kijk maar naar bijvoorbeeld De wereld draait door, alles moet snel snel snel en kort. Een paar minuten voor een onderwerp. Daarom ben ik afgehaakt want persoonlijk zie ik liever iets over één onderwerp dat goed uitgelicht wordt dan alles even kort aanroeren en weer wegzetten. Zo ook met boeken, liever een mooi uitgewerkt lang verhaal dan korte verhalen, die ook mooi kunnen zijn maar ze zijn gewoon te kort om er écht in te duiken.

Toch... misschien heeft de schrijver wel gelijk. De aandacht voor iets is nu veel korter en bevalt het niet dan wordt het weggezapt of het boek dichtgeklapt.

Maar... het kan ook zijn dat het aanbod zo groot is dat je sneller iets weglegt want er is toch wel wat anders.

Dettie

die nu ontdekt dat ze dit eigenlijk wel een leuk citaat vindt. :D

Lees meer
13 jaren 9 maanden geleden #47973 door Annemarie
Het valt mij inderdaad ook op, dat een somber boek eerder als literair hoogwaardig wordt aangemerkt dan een boek met humor. Terwijl humor juist vaak relativerend wordt gebruikt en in mijn ogen duidt op kracht. Van de andere kant hoeft een aangrijpend verhaal ook niet "opgeleukt" te worden.

Ha, het citaat heeft je wel aan het denken gezet. Ik snap het uitgangspunt van de auteur wel maar vraag me af of je daar als schrijver bewust in mee moet gaan. Schrijven en commercie gaan niet samen vind ik. Dat alles steeds sneller en korter moet vind ik jammer. Steeds vaker merk ik dat een interessant nieuwsitem afgeraffeld wordt. Mensen die iets interessants te vertellen hebben worden afgekapt om ruimte te maken voor een item over de hond van de oma van...(of een ander onzinnig iets).

<t></t>

Lees meer
13 jaren 9 maanden geleden #47974 door dettie
Mensen die iets interessants te vertellen hebben worden afgekapt om ruimte te maken voor een item over de hond van de oma van...(of een ander onzinnig iets).

Haha ja precies, dat bedoel ik. Zo jammer vaak. Soms wordt er ook iets aangekondigd dat je graag wil zien en dan wordt er twee minuten aandacht aan besteed. Grrrrr.

En ja, humor duidt vaak op kracht! mooi gezged.

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.501 seconden