Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Irène Némirovsky - Storm in juni

• elviratoverspin
  • Onderwerp Auteur
Lees meer
20 jaren 11 maanden geleden #3557 door elviratoverspin
Irène Némirovsky - Storm in juni werd gestart door elviratoverspin
Een boek waar ik erg van genoten heb. Ik heb het wel voor boeken die zich afspelen in oorlogssituaties en het kleine, alledaagse erin belichten. Ik tik even de achterflap over:

"Storm in juni" doet rechtstreeks verslag van de uittocht in juni 1940, toen stromen vluchtelingen Parijs verlieten. Het lot van allerlei Franse families, van de voornaamste tot de armste, raakte met elkaar verweven. In een directe stijl beschrijft Irène Némirovsky de ontelbare kleine en grote lafheden en het broze saamhorigheidsgevoel van een heel volk op de vlucht.

"Storm in juni" is een aangrijpende, intieme en meedogenloos eerlijke roman die de ziel van de Fransen ten tijde van de Duitse bezetting blootlegt. Het brengt een bewogen episode uit de recente geschiedenis briljant tot leven.

(tot zover dus de achterflap)

Ik ben eigenlijk grotendeels akkoord. Erg fijn zijn ook de bijlagen, eigenlijk aantekeningen van de auteur (die overigens uiteindelijk zelf gedeporteerd werd - het manuscript werd pas veel later teruggevonden en gepubliceerd), die zich vragen stelt bij bepaalde passages, er is briefwisseling, en je kan de vooruitgang van het schrijfproces volgen.

De Nederlandse vertaling van het boek is in 2005 uitgegeven bij de Geus, en het exemplaar dat ik in mijn handen had eindigde op 511 pagina's. De oorspronkelijke versie, getiteld "Suite française" werd in 2004 uitgegeven bij Editions Denoël..

Leest lekker weg en blijft tegelijkertijd ook wel hangen, juist door de oprechtheid, de gefragmenteerdheid en de eenvoud van de schets die het boek is.

elvira

"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)
Laatst bewerkt doorelviratoverspin.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
20 jaren 11 maanden geleden - 17 jaren 1 maand geleden #3558 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ik vond deze informatie over de schrijfster

De joods Franse schrijfster Irène Némirovsky werd geboren in Kiev in 1903. In 1929 stuurde ze haar eerste manuscript, David Golder, naar de Franse uitgever Bernard Grasset stuurde. De roman oogstte meteen een enorm succes. Haar literaire carrière werd echter bruut afgebroken door de inval van de nazi's in Frankrijk. Toen ze in 1942 als statenloze joodse werd weggevoerd, lukte het Irène nog net een koffertje met het manuscript van Storm in juni aan haar dertienjarige dochter Denise te geven. Irène Némirovsky werd vermoord in Auschwitz. Denise besloot op haar 74ste dat Storm gepubliceerd mocht worden.

Ik heb je verslag op de site gezet elvira

Het staat hier...

www.leestafel.info/irene-nemirovsky

groet

Dettie
Laatst bewerkt 17 jaren 1 maand geleden doordettie.

Lees meer
20 jaren 11 maanden geleden #3559 door dettie
Het lijkt me trouwens een prachtig en aangrijpend boek.

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
20 jaren 11 maanden geleden #3572 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
Mij ook,

er zat een voorpublicatie met kortingsbon bij de Opzij,

en hij stond al op de eventuele nominatie voor de boekenbonnen die hier nog liggen.

Word steeds moelijker want die nominatielijst word steeds langer :)

Maar na het lezen van jouw verslag gaat t m misschien toch wel worden.

Groetjes,

Wil
Laatst bewerkt doorWilV.

Lees meer
20 jaren 11 maanden geleden #3573 door dettie
Moeilijk hè Wil om te kiezen welke boeken je van je boekenbonnen zal kopen. Ik kan uren staan te lummelen in de boekwinkel dan. Zal ik deze, of toch maar die of die boeken zijn wel erg afgeprijst zal ik dat dan maar... enz enz. Maar heerlijk om te doen!
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
20 jaren 11 maanden geleden #3574 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
Precies...dat zijn de mooie dillema s van het leven!
Laatst bewerkt doorWilV.

Tijd voor maken pagina: 0.496 seconden