Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Adriaan van Dis - Tikkop

Lees meer
15 jaren 9 maanden geleden - 15 jaren 9 maanden geleden #35144 door dettie
Adriaan van Dis - Tikkop werd gestart door dettie
In een interview zegt Adriaan van Dis dat het personage Mulder een uitvergroting van bepaalde aspekten van zichzelf is.

Van Dis studeerde Afrikaans in Amsterdam, hij was de enige student, en zou naar Zuid-Afrika gaan vanwege deze studie. Van Gennep vroeg hem toen 'iets te doen' als hij in Zuid-Afrika was. Het was de tijd van strijd tegen Apartheid. Van Dis kreeg voor zijn vertrek een training in Parijs.

Het boek gaat over twee blanke mannen, de Nederlander Mulder en de Zuid-Afrikaan Donald, die in de jaren zeventig als student betrokken raakten bij het internationale verzet tegen de Apartheid. Beiden volgden de training in Parijs en zijn, ondanks strikte afspraken over omgang met elkaar, toch vrienden zijn geworden.

Lees verder, klik hier www.leestafel.info/adriaan-van-dis

Dettie
Laatst bewerkt 15 jaren 9 maanden geleden doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
15 jaren 9 maanden geleden #35147 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
OOOOh...wat ben ik nieuwsgierig naar dit boek, zowel om de schrijver als om het thema.

En wat heb je een mooi verslag gemaakt, ook over de manier waarop van Dis schrijft, zijn personages zijn inderdaad vaak ongrijpbaar..je denkt dat je ze 'hebt"en dan heb je ze net niet.

Ik ga de goedheiligman en/of de kerstman maar eens héél vriendleijk aankijken dit jaar :)

Groetjes

Willeke
Laatst bewerkt doorWilV.

Lees meer
15 jaren 9 maanden geleden #35148 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Dankjewel willeke, ik heb dagen lopen denken hoe ik over dit boek moest vertellen. Ben dus heel blij dat je het een mooi verslag vindt.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
15 jaren 9 maanden geleden #35151 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Trekt me niet, maar ik heb al wel meer lovende berichten gehoord.
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
15 jaren 9 maanden geleden #35154 door jeanette
Beantwoord door jeanette in topic Re: bericht
Dettie schrijft:

Een bijzonder en mooi boek.

Ik ben het helemaal met je eens Dettie!

Jeannette
Laatst bewerkt doorjeanette.

Lees meer
15 jaren 9 maanden geleden #35167 door jeanette
Beantwoord door jeanette in topic Re: bericht
Tikkop is voor mij een roman die vooral over de ontgoocheling gaat.

Hoofdpersonage Mulder, in de jaren '70 actief betrokken bij de strijd tegen de Apartheid, keert terug naar Zuid-Afrika. Daar ontdekt hij dat er nog steeds een groot verschil is tussen de leefomstandigheden en de toekomstverwachtingen van de blanke en zwarte bewoners. Veel jongeren zijn verslaafd aan goedkope drugs.

Mulder en Donald besluiten om één jongen te helpen, en nemen hem op in huis. Van Dis roert in Tikkop morele problemen aan als: doe je er als buitenstaander goed aan om één jongere uit deze arme zwarte bevolkingsgroep te helpen? En kun je zo'n jongere een nieuwe levenshouding aanleren?

De kracht van de roman is dat het je als lezer aanzet om over deze morele dilemma's na te denken.

Het taalgebruik in Tikkop is prachtig, het Zuid-Afrikaans in de roman maakt je nieuwsgierig naar het door Van Dis voorgelezen luisterboek.

Jeannette
Laatst bewerkt doorjeanette.

Tijd voor maken pagina: 0.544 seconden