Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Klaus Mann - Mefisto

Lees meer
21 jaren 5 maanden geleden - 17 jaren 1 maand geleden #1620 door dettie
Klaus Mann - Mefisto werd gestart door dettie
De carrière van een kunstenaar is de ondertitel. Dat is ook precies waar het boek over gaat, hoewel je het ook de carrière van een kunstenmaker kan noemen.

Lees verder...

www.leestafel.info/klaus-mann

Bernadet
Laatst bewerkt 17 jaren 1 maand geleden doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
21 jaren 5 maanden geleden #1631 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: bericht
Dat boek heb ik nog op de vroegere leeskring besproken.

Een goed geschreven, intrigerend boek en fantastisch verfilmd met de geweldige akteur Klaus Kinski als Mephisto.
Laatst bewerkt doorRoel.

Lees meer
21 jaren 5 maanden geleden - 18 jaren 2 maanden geleden #1636 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Mephisto van Klaus Mann

Een andere grote schrijver uit de getalenteerde familie Mann

Schuilen achter een masker

Eindelijk heb ik dan deze bejubelde roman uit 1936 gelezen. Ik was toch zeer benieuwd hoe andere telgen uit de familie Mann schreven, want Thomas Mann had mij al met zijn eersteling, "Die Buddenbrooks" weten te veroveren.

Iets over de schrijver

Klaus Mann is een zoon van de grote Thomas. Opgroeiend met zo'n beroemde vader was bepaald geen sinecure. Klaus raakt ook al op jonge leeftijd verslaafd aan drank en drugs, die depressies bij hem veroorzaken. Door de dreiging van de Nazi-terreur vluchte hij al in 1936 naar Amerika, waar hij dit boek schreef. Hij werd zelfs amerikaans staatsburger en onderbrak zijn onvrijwillige verbanning alleen in de oorlogsjaren om mee te vechten in het Middellands zeegebied. Hij pleegde in 1949 zelfmoord.

Mephisto. Roman einer Karriere

Ik heb de titel hier bewust in het duits geschreven, omdat ik het boek ook in de orginele taal heb gelezen.

Het boek gaat over een acteur Hendrik Höfgen die zich probeert staande te houden tijdens de opkomst van de nazi's begin jaren dertig. Höfgen is een briljant acteur die ook nog eens uitgroeit tot een voortreffelijk regisseur. Alles gaat zijn gangetje in dit provinciestadje, tot de invloed van de nazies een rol beginnen te spelen. Letterlijk ontstaan er twee kampen: voor- en tegenstanders van het regime. Höfgen geeft soms openlijk blijk van zijn sympathieën voor het communisme, waardoor hij botst met een jonge acteur Miklas. Deze is aanhanger van de nazi's en heeft een afkeer van Höfgen. Uiteindelijk komt het tot een climax, die ik niet verklap, waardoor Höfgen het provinciestadje verlaat en zijn intrek neemt in Hamburg. Hamburg is echter weer een tussenstation voor Berlijn. Hier viert Höfgen zijn grootste triomfen, maar dit brengt hem ook steeds dichter bij de machtigsten van het regime. Mephisto wordt de rol van zijn leven en als hij die tracht te overtreffen met een andere beroemde rol (zelf lezen) heeft dat grote gevolgen.

Mijn mening

Klaus Mann heeft een groots boek geschreven waarbij het theatrale aspect van de mens in het algemeen als uitgangspunt dient. Höfgen is een echte komediant, die de wereld als een groot theater ziet en in het begin van het boek dan ook lichtzinning voorbij gaat aan de dreigingen die zich boven Duitsland samenpakken. In dit boek komen een keur aan personages voor, die ik hier wegens plaatsgebrek jammergenoeg niet kan beschrijven. Door de theatrale kracht van Höfgen, weet hij zich ook geliefd maken bij de nazi-bonzen. Mann laat ook goed zien hoe theatraal de wereld van de nazie' in werkelijkheid was. Het is een complex boek wat mij van begin tot einde heeft geboeid. Ik ontkwam er echter niet aan, dat ik Höfgen in het boek, in mijn hoofd, steeds zag als Klaus Maria Brandauer uit de gelijknamige film uit 1981.

Dit boek verdient het om gelezen te blijven worden

Roel (begin 2003)
Laatst bewerkt 18 jaren 2 maanden geleden doordettie.

Lees meer
21 jaren 5 maanden geleden #1637 door dettie
Hoi Rotor, ik heb je verslag even hier geplaatst.

Jij schrijft dat Höfgen een kommediant was, ik zie hem eerder als een enorme egoïst. Hij walst over alles in iedereen heen vanwege zijn carrière. In de stukken die hij speelt is hij de medogenloze kommediant. Hij heeft succes omdat hij zelf ook medogenloos is en daardoor het type goed kan uibeelden. Maar in het dagelijks leven kommediant? Nee, hij was een uitbuiter en charlatan, hij ded alles uit eigenbelang.

Zelfs het pact met de duivel (de nazi's) sluit hij uit eigenbelang. Wetende dat wat de nazi's doen verkeerd is.

Wat ik wonderbaarlijk vind is dat Klaus Mann dit boek vóór wereldoorlog II geschreven heeft. Alles gebeurt later ook zoals hij het beschrijft.

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
21 jaren 5 maanden geleden #1642 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: bericht
Hallo Bernadet,

Daar heb je volkomen gelijk in, maar Hofgen is een zeer complexe figuur, waar alles bij mekaar komt en botst. Komediant in de betekenis van de draak steken met. Hij is een zeer ijdel mens, die om zijn doel te bereiken over lijken gaat. Daarom dat hij zo graag de rol van Mephisto wil spelen. Een rol die in het dagelijks leven boven hem uitgaat, omdat hij niet en de tegenstanders van de Nazi en de Nazi's zelf te vriend kan houden. Dat is zijn grove overschatting als mens.

Klaus Mann was een onzeker, depressief, intelligent iemand, die daarom ook de opkomst van de Nazi-partij in als zijn engheid heeft meegemaakt en vroeg doorgrond heeft.

Bedankt voor het plaatsten van mijn bespreking, zodat ze ook hier gelezen kan worden.
Laatst bewerkt doorRoel.

Lees meer
21 jaren 5 maanden geleden #1643 door dettie
Hoe vond jij de rol van de vrouwen in het boek Rotor?

Ik had af en toe mijn vraagtekens daarbij.

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Tijd voor maken pagina: 0.496 seconden