Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Lilian Blom - De tuinkamer (debuut)

Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden - 17 jaren 2 weken geleden #15100 door dettie
Lilian Blom - De tuinkamer (debuut) werd gestart door dettie
In de tuinkamer van hun Haarlemse woning beleeft Louis Ferron, schrijver en partner van Lilian Blom, de laatste weken van zijn leven. Op zijn sterfbed vraagt hij zijn echtgenote te noteren wat hij zelf niet meer zal kunnen schrijven over zijn leven. En hoewel ze al regelmatig columns schreef en docente Engelse literatuur is, ontstond zò pas haar eerste boek: een debuut dat er mag zijn en dat ik tip als een van de kanshebbers voor de Debutantenprijs 2007.

Lees verder, klik hier... www.leestafel.info/lilian-blom

Librije
Laatst bewerkt 17 jaren 2 weken geleden doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #15102 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
He wat leuk, Jannie, een debutant!!

Heb je de enorme lijst van kanshebbers al eens gezien? Het moet dus echt wel heel bijzonder zijn. Ik ga het ook proberen te lezen natuurlijk, eens kijken wat ik vind. (lees je verslag dus maar met een half oog..)
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #15108 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: Lilian Blom - De tuinkamer (debuut)
Hallo Jannie,

Dat is heel bijzonder. Van Louis Ferron heb ik al redelijk wat gelezen; zoals Karelische Nachten en de triologie: Gekkenschemer, Het stierenoffer en De keisnijder van het Fichtenwald. Duistere boeken, vooral dat laatste deel. Maar ik vond die triologie zo apart, dat ik tweedehands op zoek ben gegaan naar de uitverkochte grote, gebundelde gebonden uitgave. Die heb ik ook gevonden. Zoals goed als gaaf. Een monument voor de boekenkast.

Dit boek ga ik zeker lezen. Bedankt voor de tip.

Dettie schreef : In de tuinkamer van hun Haarlemse woning beleeft Louis Ferron, schrijver en partner van Lilian Blom, de laatste weken van zijn leven. Op zijn sterfbed vraagt hij zijn echtgenote te noteren wat hij zelf niet meer zal kunnen schrijven over zijn leven. En hoewel ze al regelmatig columns schreef en docente Engelse literatuur is, ontstond zò pas haar eerste boek: een debuut dat er mag zijn en dat ik tip als een van de kanshebbers voor de Debutantenprijs 2007.

Lees verder, klik hier... www.leestafel.info/lilian-blom

Librije

Laatst bewerkt doorRoel.

Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #15128 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Mooi verslag, Jannie.

Alweer een boek dat ik zou willen lezen 'zucht'.

Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #15402 door librije
Beantwoord door librije in topic Re: bericht
Na het zien van de uitzending over literaire non-fictie bij de VPRO denk ik dat ook dit boek daarbij hoort.

Zie het artikel en de video over non-fictie op de VPRO-site:

boeken.vpro.nl/afleveringen/32553521/

boeken.vpro.nl/artikelen/33427068/

Judith Koelemeijer zegt in het interview: soms geeft de werkelijkheid je prachtige dingen cadeau, die je in een roman niet zou wagen te schrijven.

In De Tuinkamer is dat ook het geval: De overeenkomsten tussen het ziekteverloop van Louis Ferron en de hoofdfiguur uit zijn laatste boek zijn zo macaber, dat je ze in een roman niet zou accepteren: te toevallig.

Eigenlijk zullen we dus eigenlijk een onderscheid moeten maken in fictie, non-fictie en literaire non-fictie. (Dat wordt wel problematisch. Waar hoort Marga Kool met Een kleine wereld dan bv? Ze zegt er zelf over: veel zijn mijn werkelijke herinneringen, maar enkele dingen heb ik een beetje veranderd om er een roman van te maken. En Lilian Blom noemt haar boek geen roman).

"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)
Laatst bewerkt doorlibrije.

Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #15403 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Zo gauw iets geromantiseerd wordt is het geen non-fictie meer, hoezeer het boek ook gebaseerd is op feiten.

Want als je gaat romantiseren zijn er dingen bij verzonnen toch?
Laatst bewerkt doormarjo.

Tijd voor maken pagina: 0.573 seconden