Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema juni 2009 - De zee

Lees meer
17 jaren 1 maand geleden #28534 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Citaat van de dag

"Wat wij weten is een druppel, wat wij niet weten een oceaan."

Isaac Newton
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 1 maand geleden #28535 door dettie
Dit is de beschrijving van Keizers van het ijs Marjo.

In 1909 kondigt Robert F. Scott een expeditie aan naar het nog niet ontdekte Antarctica. Cherry is de gelukkigste jongeman ter wereld wanneer hij als assistent-zoöloog op de Terra Nova mee mag reizen. Zijn geluk keert echter. Op Antarctica moet hij vechten om in leven te blijven: sneeuwstormen, verraderlijke ijsspleten, bevriezingsverschijnselen en hongerige en dus dodelijke orka’s. Deze barre omstandigheden weerhouden Cherry er niet van om eieren van de keizerspinguïn te verzamelen voor onderzoek naar een ontbrekende schakel in Darwins evolutietheorie.

De druk op de bemanning neemt toe wanneer blijkt dat ook Roald Amundsen als eerste de Zuidpool wil bereiken. Scott besluit met een klein team de laatste kilometers zo snel mogelijk af te leggen. Wanneer ze de Zuidpool bereiken, ontdekken ze dat Amundsen hun voor is geweest. Scott en zijn team overleven de terugreis niet. Cherry vindt de overledenen in een tent.

In dit boek zijn authentieke foto’s, dagboekfragmenten en afscheidsbrieven opgenomen.

---

Keizers op het ijs kan ik niet vinden

Dettie

Lees meer
17 jaren 1 maand geleden #28541 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Foutje, natuurlijk zijn het keizers van het ijs. Cherry moet dan de tekenaar gewest zijn.

Ik zal het eens nakijken..

Mijn verslag staat bij de jeugdboeken overigens.
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
17 jaren 1 maand geleden #28545 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Een link naar het mooie verslag van yvonnep op Leestafel van "Oceaan van een zee" van Allessandro Baricco:

www.leestafel.info/alessandro-baricco

Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

Lees meer
17 jaren 1 maand geleden #28546 door dettie
Zee en aarde

de omzwervingen van Maqroll el Gaviero

Alvaro Mutis

Maqroll el Gaviero, een avonturier met belangstelling voor literatuur, vaart rusteloos

over de zeeën en rivieren van Latijns-Amerika en de rest van de wereld. Tijdens zijn wereldreizen ontmoet hij extravagante figuren, die net als hij al vele avonturen hebben beleefd. De verschillende verhalen van deze personages helpen Maqroll om zijn bestemming in het leven te ontrafelen. De filosofische en literaire overpeinzingen van de hoofdpersoon worden op elegante en poëtische wijze door Álvaro Mutis beschreven. De zeven romans kunnen als op zichzelf staande verhalen gelezen worden, maar ze zijn ook onderling met elkaar

verbonden. Deze beroemde romancyclus mag niemand zich laten ontgaan, de liefhebber

van een goed verhaal evenmin als de liefhebber van Spaanse en Latijns-Amerikaanse literatuur. Triptiek van zee en land werd nog niet eerder gepubliceerd in Nederland.

NBD|Biblion recensie:

Een omnibus met de zeven delen van de zogenaamde Maqroll-cyclus, zeven romans die de schrijver publiceerde tussen 1986 en 1993. In alle verhalen is de hoofdpersoon Maqroll El Gaviero, die de halve wereld afreist - meestal per schip - en het verslag van zijn avonturen doorspekt met filosofische overpeinzingen. Deze Maqroll is inmiddels een soort cult-figuur geworden in Latijns-Amerika, aan wie verschillende films zijn gewijd. De delen zijn op de laatste na eerder als afzonderlijke boeken in vertaling verschenen (1990-'99) en zijn dan ook los van elkaar of in samenhang te lezen.

Alvaro Mutis (Colombia, 1923) wordt naast Garcia Marquez als een van de grootste Colombiaanse schrijvers van de afgelopen eeuw beschouwd, maar is nooit echt 'doorgebroken' bij het grote publiek.

Evenals Garcia Marquez woont Mutis al heel lang in Mexico. Voordat hij de Maqroll-cyclus publiceerde was hij vooral bekend als dichter. Drie romans verschenen eerder als 'De boeken van de ontstuimige zuidenwind', twee als 'De lokroep van de zee' en een als 'De laatste reis van de Tramp Steamer'.

ISBN 9789044509212 Hardcover 765 pagina's | Uitgeverij De Geus | februari 2009

Vertaling: Johanna Vuyk-Bosdriesz, Mieke Westra, Mariolein Sabarte Belacortu, Adri Boon

Lees meer
17 jaren 1 maand geleden #28547 door dettie
Citaat van de dag

"Plots realiseerde ik me dat die kleine, mooie blauwe 'erwt' de aarde was. Ik stak mijn duim op, sloot één oog, en mijn duim bedekte de aarde volledig. Ik voelde me niet als een reus; ik voelde me heel, heel klein!"

Neil Armstrong

Tijd voor maken pagina: 0.411 seconden