Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema september 2026 - Zwijgen

Lees meer
1 week 6 dagen geleden #110527 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Thema september 2026 - Zwijgen
Zwijgen is beter
Theo-Henk Streng

Vincenzo en Tancredo groeien op in het zuiden van Italië. Daar is veel armoede en criminaliteit. De maffia houdt de bevolking in haar greep. Vincenzo probeert een rustig leventje te leiden. Als hij af en toe de andere kant op kijkt, is er niets aan de hand. Dan laat de maffia hem wel met rust.

Tancredo groeit op bij zijn oom, die een belangrijk lid van de maffia is. Tancredo wil niets liever dan een goede indruk maken bij de hoogste baas, de capo. Als op een dag Vincenzo getuige is van een brute ontvoering, verandert zijn rustige leventje op slag. Hij kan niet meer om de maffia heen. Wat moet hij doen? Praten of zwijgen?

ISBN 9789491666186 | Paperback | 122 pagina's | Barbanera Publishers | 1 maart 2020
Leeftijd 9+

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
1 week 6 dagen geleden #110528 door dettie
Citaat van de dag

Waarover men niet kan meespreken, daarover zou men moeten zwijgen.

Rudy Vandendaele (1955)
Italiaans tragediedichter

Lees meer
1 week 5 dagen geleden - 1 week 5 dagen geleden #110529 door dettie
Zwijgen
Ingrid Vander Veken

Waarom botst elke vraag over de Tweede Wereldoorlog op de wrokkige stilte van een vader?
Waarom krijgt een vijfjarig meisje een pop die als twee druppels op haar moeder lijkt?
En wat gebeurde er met de oom van wie elk spoor zo zorgvuldig is uitgewist?

De geheimen uit haar kindertijd voeren Ingrid Vander Veken naar wat haar ouders altijd hebben verzwegen. Hoe de grote geschiedenis samenviel met de kleine, een wereldoorlog doorklonk in de intiemste oorlog denkbaar. En hoe, meer dan de keuze voor het verkeerde kamp of een verboden liefde, het zwijgen daarover levens bepaalde. Want wat onbespreekbaar blijft, wordt uiteindelijk onomkeerbaar.

Zwijgen is een precieus boek over waarheid en leugen, over keuzes en hun gevolgen. Over wat in talloze families werd en nog steeds wordt toegedekt.

ISBN 9789463100885 | Hardcover | 256 pagina's | Pelckman NBC | 1 februari 2016
Laatst bewerkt 1 week 5 dagen geleden doordettie.

Lees meer
1 week 5 dagen geleden #110530 door dettie
Citaat van de dag

Als er iets belangrijks gebeurt, is zwijgen een leugen.

A.M. Rosenthal (1922-2006)
Canadees-Amerikaans politiek commentator

Lees meer
1 week 4 dagen geleden #110532 door dettie
Zullen we zwijgen
Arjan van Essen

"Dit is de plek waar ik het liefste ben. Hoe verloren, verraden of verlaten ik me ook voel. Alle gedane beloftes en toegezegde trouw lossen op in dit water. De rivier neemt alles mee en brengt niets terug. Ik hurk bij de oeverwal en steek mijn hand uit. Maar zelfs de rivier weigert mijn aanraking."

Zullen we zwijgen is een roman over de kracht en de beklemming van zwijgen. In korte, indringende hoofdstukken ontvouwt zich het verhaal van Maarten, die balanceert tussen verlangen en verlies, trouw en verraad. Een zwijgende wandeling loopt uit op een keerpunt in zijn leven.
Maartens geschiedenis schrijft zich opnieuw. Verschillende mensen dragen daaraan bij door ontmoetingen, die soms meer dichtbij komen in zwijgen dan in woorden. Maar hoe leef je met geheimen die juist om taal vragen? En hoe vind je jezelf terug tussen wat onuitgesproken blijft?

Zullen we zwijgen is een intieme en ontregelende vertelling over liefde, familie en identiteit, waarin zwijgen evenveel zegt als spreken.

ISBN 9789083617619 | Paperback | 332 pagina's | Uitgeverij Toon | 29 november 2025

Lees meer
1 week 4 dagen geleden #110533 door dettie
Citaat van de dag

[...] Het echte spanningsveld ligt onder de oppervlakte. In de stilte tussen mensen, in de vragen die niet gesteld worden, in wat je voelt maar niet zegt.

Arjan van Essen (1969)
In interview over zijn boek Zullen we zwijgen

Tijd voor maken pagina: 0.429 seconden