Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema september 2025 - De wolf/wolven

Lees meer
9 maanden 6 dagen geleden #109454 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema september 2025 - De wolf/wolven
De Filosoof en de Wolf

Mark Rowlands

Ik was verrast toen mijn oog op een advertentie viel: wolvenwelpen te koop. Een paar uur later betaalde ik $500 aan de man die de advertentie had geplaatst. Dezelfde middag nam ik mijn wolvenwelp mee naar huis. Daar begonnen de onderhandelingen over de voorwaarden van ons samenleven.

In dit fascinerende boek beschrijft Mark Rowlands, filosoof van beroep, zijn relatie met de wolf Brenin, waarmee hij meer dan tien jaar samenleeft. Brenin vergezelt Rowlands overal, op reizen en zelfs naar de universiteit; tijdens de colleges ligt Brenin getrouw in een hoek van de zaal. De wolf leert de filosoof op een nieuwe manier naar de wereld en naar zichzelf kijken. Zijn ideeën over liefde, geluk, moraal, natuur en dood veranderen voorgoed.

Dit opzienbarende boek geeft een geheel nieuwe en uitdagende kijk op wat het betekent mens te zijn.

ISBN 9789023440611 | Paperback | 252 pagina's | De Bezige Bij | 6 maart 2009

Vertaler P. Ruiter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
9 maanden 6 dagen geleden #109455 door dettie
Citaat van de dag

De vraag is of we bereid zijn om ruimte te maken voor de wolf en onze levenswijze iets aan te passen om zo echt samen te kunnen leven.

Martin Drenthen Milieufilosoof

fragment uit lezing

Lees meer
9 maanden 5 dagen geleden #109473 door dettie
Wolf

Roelke Posthumus

Plotseling gebeurde wat schapenboeren vreesden en natuurliefhebbers hoopten. De terugkeer van de wolf in Nederland en België is nu een feit, maar leidt tot commotie en botsende opvattingen bij natuurliefhebbers, boeren, wetenschappers en recreanten.

In Wolf, de terugkeer van een jager onderzoekt Roelke Posthumus het gedrag en leven van wolven. Hun doorzettingsvermogen bij het jagen op prooi, de tientallen kilometers die ze kunnen afleggen per dag, het contact met familieleden, het ontwijken van vijanden. De feiten uit Wolf geven context aan de onwennigheid waarmee we tegenover een fors roofdier staan.

Roelke Posthumus is bioloog en auteur. Zij woonde in de ‘wolvenzone’ in Noorwegen tijdens de terugkeer van de wolf in Scandinavië. Daar raakte ze gefascineerd door het leven van dit unieke roofdier en de emoties die hij oproept.

ISBN 9789056155469 | Hardcover | 240 pagina's | Uitg. Noorboek | 1 november 2019

Lees meer
9 maanden 5 dagen geleden #109474 door dettie
Citaat van de dag

De leeuw kan zich niet verdedigen tegen valstrikken, en de vos niet tegen wolven.

Machiavelli

Florentijns staatsfilosoof (1469 - 1527)

Tijd voor maken pagina: 0.575 seconden