Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema mei 2025 - Schaduw

Lees meer
1 jaar 1 maand geleden #108945 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema mei 2025 - Schaduw
Citaat van de dga

"Iemand met zijn schaduw confronteren is hem zijn eigen licht laten zien"

Carl Gustav Jung (1875-1961)

Zwitsers psychiater en psycholoog

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
1 jaar 1 maand geleden #108946 door dettie
Uit de schaduw van narcisme

Marjan de Vries

‘Ik kan nog zo zeker weten dat wat mijn man doet of zegt niet klopt, maar aan het einde van elke discussie ben ik degene die sorry zegt.’

‘Toen ik aangaf liever met mijn handen te werken, was het huis te klein. Uiteindelijk “won” mijn vader. Ik ging studeren. Ik kon gewoon niet tegen hem op. En eigenlijk wist ik ook niet meer wat ik nou echt wilde.’

Ligt het aan mij?

Mensen met narcistische trekken kunnen heel behulpzaam en betrokken overkomen. Geen moeite is groot genoeg; jij bent het centrum van hun wereld. Maar na verloop van tijd, als de relatie een feit is, als er kinderen zijn of als er geen toeschouwers zijn, blijkt er helemaal geen wederkerigheid te zijn, geen echt diepgaand contact, en dan blijkt dat alles eigenlijk om de narcistische ander draait. Dit proces is zo verwarrend dat je kunt gaan twijfelen aan alles. Ligt het toch aan mij? Ben ik zo’n zeurpiet? Ben ik echt zo ondankbaar?

Omgaan met een narcistische partner of ouder Relaties met een narcistische partner of ouder draaien om ongelijkwaardigheid. Als vanzelf ga je je als kind of als partner richten op die overtuigende, charmante ander, en langzaamaan wordt het steeds moeilijker om op jezelf te vertrouwen.

Psycholoog Marjan de Vries spreekt in haar praktijk veel mensen die worstelen met hun zelfvertrouwen en zelfbeeld vanwege zo’n relatie. In dit boek legt zij stapsgewijs en aan de hand van vele voorbeelden uit haar praktijk uit hoe je narcisme kunt herkennen en vervolgens hoe je weerbaarder kunt worden binnen de relatie, of daarbuiten, als je besluit de relatie te beëindigen.

ISBN 9789024437962 | Paperback | 160 pagina's | Boom Uitgevers | 1 mei 2021

Lees meer
1 jaar 1 maand geleden #108947 door dettie
Citaat van de dag

"Al is het vliegje nog zo klein, het werpt zijn schaduw op het plein."

Constantijn Huygens (1596-1687)

Nederlandse dichter, diplomaat, geleerde, componist, architect en polyglot.

Lees meer
1 jaar 1 maand geleden #108948 door dettie
De schaduw van het lot

Frederik Meijster

David van der Molens veelbelovende leven verandert abrupt na een tragische vliegramp waarbij zijn ouders en zusje om het leven komen. Hij erft het ouderlijk huis en besluit zijn woonboot te verhuren aan Yeorgo Psitakis, een Griekse muzikant die worstelt met heimwee en een verbroken relatie.

Door een speling van het lot komen David en Yeorgo in contact met Amber Kromhout, een krachtige zakenvrouw met een roerige jeugd, en Paul Veenstra, die pas op latere leeftijd zijn vader leerde kennen. Langzamerhand ontstaat er een bijzondere vriendschap tussen dit viertal en ze besluiten een roadtrip naar Griekenland te maken. Onderweg ontdekken ze dat hun pijn, verlies en hoop hen meer verbindt dan ze ooit hadden gedacht en komen zij tot nieuwe inzichten over hun leven en de invloed van hun vaders.

Schaduw van het Lot is een ontroerend verhaal over verlies, vriendschap en de helende kracht van muziek.

ISBN 9789083201740 | Paperback | 256 pagina's | Story Adventure Publishers B.V. | 15 november 2024

Lees meer
1 jaar 1 maand geleden #108949 door dettie
Citaat van de dag

"Een goede vraag stelt elk antwoord in haar schaduw."

Ischa Meijer (1943-1995)

Nederlandse dichter, diplomaat, geleerde, componist, architect en polyglot.

Lees meer
1 jaar 1 maand geleden #108954 door dettie
Schaduwen van morgen

Noëlle Michel

De neanderthalers zijn terug. En ze doen alles wat ze vroeger ook deden. Maar deze keer is het anders.

Een clan is het. Een gemeenschap. Ze jagen en verzamelen voedsel. Ze leven in tenten van dierenhuiden en maken schilderingen in grotten. Ze vertellen de legendes over hun goden en godinnen, en dansen rond het vuur als er iets te vieren valt.

Wat ze niet weten is dat er daarbuiten een heel andere wereld is. Een wereld met steden grijs en grauw van de luchtvervuiling. Een wereld bevolkt door de anderen, door sapiens, die binnenkort hun verre neven de neanderthalers zullen ontmoeten.

Schaduwen van morgen is een razend spannende roman die belangrijke ethische vragen stelt over onze relatie met de natuur en over de grenzen van wetenschap en entertainment.

ISBN 9789083201740 | Paperback | 256 pagina's | Story Adventure Publishers B.V. | 15 november 2024

vertaald door Nathalie Tabury en Ghislaine van Drunen.

Tijd voor maken pagina: 0.452 seconden