Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema april 2025 - vogel(s)

Lees meer
1 jaar 2 maanden geleden #108900 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema april 2025 - vogel(s)
Het 14e Kippetje

Arnon Grunberg

Het 14e Kippetje is het verhaal van een jong stel dat gaat trouwen, Daniel en Francesca. Jeugdvriend Martin wordt gevraagd om een feestje voor hen te organiseren in een restaurant, met hun ouders en vrienden.

De komst van het stel laat lang op zich wachten. De gasten verdrijven de tijd met drinken, kaarten, eetwedstrijden, het oefenen van het tafellied en met praten, over het paar, over Rennies en de Keukenhof.

Ondertussen zijn Daniel en Francesca hopeloos op zoek naar het restaurant. Gaandeweg wordt duidelijk hoe zij aan elkaar gekomen zijn. Als ze eindelijk in het restaurant arriveren, leidt dit tot de nodige verwarring en een hilarische ontknoping.

ISBN 9789038826851 | Paperback | 111 pagina's | Nijgh & Van Ditmar | 19 september 1998

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
1 jaar 2 maanden geleden #108901 door dettie
Citaat van de dag

FRANCESCA Niemand trouwt met zijn grote liefde.

DANIEL Nee, niemand. Bijna niemand. Was Jean je grote liefde?

FRANCESCA Nee, hij was te saai. Ik denk dat mijn grote liefde in een volgend leven komt. Een beter leven.

DANIEL Ik heb het nooit erg gevonden, een vervanging te zijn, een stand-in.

FRANCESCA Ik ook niet.

Citaat het 14e Kippetje

Arnon Grunberg (1971-)

Nederlandse literaire schrijver van voornamelijk romans, verhalen, essays, reportages en columns

Lees meer
1 jaar 2 maanden geleden #108902 door dettie
Als het goed is, krijgt de site een update naar een nieuwere joomlaversie.

Er worden even geen nieuwe recensies geplaatst omdat die dan niet meegenomen worden naar de nieuwe versie.

Ik kan alleen het themaboek en citaat veranderen omdat die verder niet opgeslagen worden op de site.

Dettie

Lees meer
1 jaar 2 maanden geleden #108903 door dettie
Het lied van de merel

Maria van Lieshout

Amsterdam, 2011. Wanneer de oma van de zeventienjarige Annick acute leukemie krijgt en een beenmergtransplantatie nodig heeft, blijkt noch haar broer noch haar zus een match te zijn. Sterker nog, ze zijn niet eens verwant. Wanhopig op zoek naar een levende bloedverwant van haar oma duikt Annick in het verleden, daarbij geholpen door een vijftal koperetsen van Amsterdamse gebouwen – het enige jeugdbezit van haar oma – en de naam van de maker ervan: ene Emma B.

Amsterdam, 1943. Nadat de achttienjarige Emma getuige is geweest van een deportatie van Joodse mensen vanaf de Hollandsche Schouwburg, sluit ze zich aan bij het verzet. Ze legt zich toe op het vervalsen van persoonsbewijzen, vindt onderduikadressen voor twee jonge kinderen en raakt uiteindelijk betrokken bij de grootste bankroof ooit, vlak onder de neus van de bezetter.

Het lied van de merel laat op persoonlijke en tegelijkertijd universele wijze zien hoe kunst, ook wanneer we bijna onoverkomelijke tegenslagen ondervinden, onze belangrijkste reddingsboei kan worden.

ISBN 9789038812304 | Paperback | 256 pagina's | Nijgh en Van Ditmar | 23 april 2024

Lees meer
1 jaar 2 maanden geleden #108904 door dettie
Citaat van de dag

De merel in mijn tuin is jarig,

maar dat weet gelukkig geen kat.

Henk Kooijman (1928-1988)

Nederlandse dichter en verzamelaar van volksverhale

Lees meer
1 jaar 2 maanden geleden #108905 door dettie
De vogel en de componist

Fernand Rochette

Beethoven en zijn vriend Schindler stopten tijdens een wandeling bij een kabbelend beekje en Beethoven zei: ‘Hoor je de zang van de merel en de koekoek? ... Hier heb ik twintig jaar geleden mijn Pastorale ontworpen. De vogels speelden en zongen in de takken. Ze hebben samen met mij gecomponeerd.’

Componisten uit alle eeuwen en streken lieten zich door vogelzang inspireren. Sommigen waren echte vogelaars of natuurliefhebbers, anderen hoorden dan weer een puttertje of een zanglijster in een volière zingen. Ze observeerden, luisterden en lieten daarna het gefluit van de vogels in de muziek weerklinken.

De vogel en de componist introduceert de lezer eerst in de vogelzang: Waarom zingt een vogel? Waar kan je de vogel het best waarnemen? 40 verschillende vogels klinken in 160 composities van meer dan 60 componisten. Van Händel tot Vivaldi en Prokovjef, van Ravel tot André Rieu en Alban Berg. Elke zang van de vogel en elk muziekstuk waarin de vogel figureert, kan worden afgespeeld via een QR-code.

ISBN 9789056155926 | Paperback | 256 pagina's | Sterck & de Vreese | 20 april 2020

Tijd voor maken pagina: 0.412 seconden