Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema augustus 2007 - Vervoermiddelen

Lees meer
18 jaren 11 maanden geleden #17534 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
De tram

Claude Simon

Een oude man ligt na een spoedopname in het ziekenhuis. Terwijl hij langzaam weer tot zijn positieven komt en aan een moeizaam herstel begint, keert hij in zijn herinnering terug naar zijn kindertijd. In gedachten volgt hij de tram die hem elke dag van huis naar school bracht en weer terug. En nu is de tram het vervoermiddel voor zijn herinneringen.

Hardcover | 124 Pagina's | Uitgeverij De Geus ISBN10: 9044502298 | ISBN13: 9789044502299 Vertaald door Maria Noordman
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
18 jaren 11 maanden geleden #17535 door dettie
Citaat van de dag 8 augustus 2007

In de tram zag ik een meisje,

Man, een schatje zogezegd.

Zij was net een rozenknopje,

‘k Krijg het haast niet uitgelegd.

Fragment uit het gedicht In de tram

van Daniil Charms

Lees meer
18 jaren 11 maanden geleden #17536 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Een bijzonder boek, dat van Toon Tellegen vandaag.

Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

Lees meer
18 jaren 11 maanden geleden #17537 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
Já..is mooi..heb je het gelezen Tiba?

Groeten

Wil
Laatst bewerkt doorWilV.

Lees meer
18 jaren 11 maanden geleden #17538 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Neen, niet gelezen :( , maar het spreekt me onmiddellijk aan :D .

Las jij het?

Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

Lees meer
18 jaren 11 maanden geleden #17540 door dettie
De trein naar Pavlovsk en Oostvoorne

Toon Tellegen

Nog niet zo lang geleden liet Toon Tellegen zich in een interview ontvallen: Mijn grootvader, die in Rusland is geboren, was oud toen ik hem kende. Hij werd geboren in 1875 en ik in 1941. Hij had een grote witte baard, die naar twee kanten uitstak. Mijn moeder zei dat het een Russische baard was. Pas na zijn dood ben ik erachter gekomen dat hij zijn leven veel heeft geschreven, herinneringen aan het oude Rusland van voor de revolutie; die herinneringen zijn prachtig, maar nooit in een boek verschenen.

Toon Tellegen heeft de verhalen die zijn 'Russische' grootvader hem vroeger vertelde of had kunnen vertellen na al die jaren eindelijk opgeschreven. Het zijn verhalen over familieleden die voor de Russische revolutie in Sint-Petersburg woonden; over de eigenaardige gebruken, over de levenswijze die ze na hun vlucht terug naar het moederland Nederland in gedachten hadden meegenomen. Het zijn tot weemoede stemmende verhalen, soms grappig, soms laconiek of bizar, vaak somber, wanneer de grootvader niet naar de bodem van zijn herinneringen wil afdalen. Alsof iets hem tegenhoudt.

Toon Tellegen laat ons iets proeven van de intimiteit die het vertellen eigen is, van de bijzondere ontmoetingen tussen een grootvader en zijn kleinkind. Onvergetelijke ontmoetingen, onvergetelijke intimiteit.

Paperback | 189 Pagina's | Em. Querido's Uitgeverij ISBN10: 9021484633 | ISBN13: 9789021484631

Tijd voor maken pagina: 0.414 seconden