Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema juni 2024 - De vrouw

Lees meer
2 jaren 1 maand geleden #107758 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema juni 2024 - De vrouw
Naema

De vrouw van Noach

Herman van Veen

In een tijd, niet eens zolang geleden, leefden Noach en Naema.

Noach betekent vrede en Naema mooi vrouwtje. Ze hadden drie zonen: Sem, Cham en Jafet.

Noach geloofde dat God de wereld had gemaakt. De bomen, de planten, de dieren, het water in de rivieren en de oceaan, de bergen en de dalen. En Naema, zijn vrouw, geloofde dat ook wel maar zij wist dat niet zo zeker als haar man.

Als God alles zo goed gemaakt had, waarom deden sommige mensen dan zo raar? Haar buurman bijvoorbeeld ...

ISBN 9789043516839 | Hardcover | 64 pagina's | Uitgeverij Kok | 28 augustus 2009

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
2 jaren 1 maand geleden #107759 door dettie
Citaat van de dag

Wat ik zo bewonder in een vrouw is dat ze vrouw is

Herman Brusselmans

Vlaams schrijver (1957-)

Lees meer
2 jaren 1 maand geleden #107771 door dettie
Ines, vrouw van mijn hart

Isabel Allende

'Mijn boeken zijn allemaal geschreven rond sterke vrouwen, maar ik denk dat Inés de sterkste van hen allen is: ze is een vrouw die echt heeft bestaan en die een opmerkelijk leven heeft geleid in een fascinerende en woeste tijd.'

Isabel Allende

Aan het eind van haar leven kijkt Inés terug op de reis die zij in 1537 ondernam van Spanje naar de Nieuwe Wereld. Ze was de enige vrouw tussen 110 conquistadores. Samen met deze mannen veroverde ze Chili. Samen met hen doorstond ze huiveringwekkende avonturen, die zij ternauwernood overleefde dankzij haar bijzondere gaven. En samen met haar minnaar Pedro de Valdivia stichtte ze Santiago, dat uitgroeide tot de belangrijkste stad van Chili.

In een wereld die door mannen werd gedomineerd, behield Inés haar zelfstandigheid.

ISBN 9789028452206 | E-book | 416 pagina's | Wereldbibliotheek | 31 mei 2024

Vertaald door Rikkie Degenaar

Lees meer
2 jaren 1 maand geleden #107772 door dettie
Citaat van de dag

De man die niet begrijpt waarom zijn vrouw in haar volle klerenkast niets kan vinden om aan te trekken is dezelfde die in de volle koelkast niets kan vinden om te eten.

William D. Tammeus (Geb. 1945)

Amerikaans essayist

Lees meer
2 jaren 1 maand geleden #107779 door dettie
Meisje, vrouw, anders

Bernadine Everisto

Twaalf personages van kleur zijn elk op zoek naar iets – een gedeeld verleden, een onverwachte toekomst, een plek om thuis te komen, een geliefde, een sprankje hoop. Van Londen tot Schotland, van een non-binaire socialmedia-influencer tot een 93-jarige vrouw op een boerderij.

Evaristo brengt hen op meesterlijke wijze samen en herinnert ons aan datgene wat ons verbindt in tijden van verdeeldheid.

Meisje, vrouw, anders (Girl, Woman, Other) werd bekroond met de prestigieuze Booker Prize.

‘Dit is literair vuurwerk dat je gelukkig maakt.’ – De Groene Amsterdammer

ISBN 9789044546767 | Paperback | 496 pagina's | De Geus | 5 april 2022

Vertaald door Lette Vos

Lees meer
2 jaren 1 maand geleden #107780 door dettie
Citaat van de dag

Ik wil niet herinnerd worden als het meisje dat werd neergeschoten, ik wil herinnerd worden als het meisje dat weer opstond.

Malala Yousafzai (Geb. 1997)

Pakistaanse kinder- en vrouwenrechtenactiviste. In 2014 kreeg zij de Nobelprijs voor de Vrede, samen met Kailash Satyarthi.

Tijd voor maken pagina: 0.398 seconden