Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema juni 2007 weersomstandigheden

Lees meer
19 jaren 1 maand geleden #16511 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Valt vies tegen...

ik zat hier op de bieb van de middelbare school te snuffelen, en het is vooral de zon die voorkomt.. Maarten 't Hart lijkt iets met het weer te hebben ook..
Laatst bewerkt doormarjo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 1 maand geleden #16512 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ik heb ook een gigantische lijst gehad van irene. En net van Inge ook titels. Desiree had al een lijstje gestuurd maar daar zijn heel moeilijk beschrijvingen bij te vinden, jammer jammer want het waren leuke titels.

Dus ik denk dat ik de maand wel doorkom en anders gil ik wel weer.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
19 jaren 1 maand geleden #16513 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Ik hoor je wel gillen als het zover zou komen :D .

Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

Lees meer
19 jaren 1 maand geleden #16518 door dettie
In de schaduw van Erasmus

Joris Tulkens

Wanneer Erasmus in september 1518 vanuit Basel naar zijn thuisbasis Leuven terugkeert, heeft hij een nieuwe dienaar, Joannes Hovius. Deze Hovius zal een bevoorrecht getuige worden van Erasmus' turbulente Leuvense periode. Het zijn jaren van hoogoplopende ruzies over de oprichting van het Drietalencollege, jaren ook van bittere strijd met de Leuvense theologen die Luther veroordelen en in 1520 de eerste boekverbranding in de Lage Landen organiseren.

Joannes Hovius zal zijn meester in alle omstandigheden steunen, ook al staat hij soms verbaasd over diens verwijten en diens onvoorspelbare reacties. In de Dijlestad leert hij namelijk een heel andere Erasmus kennen dan de geniale geleerde bij wie hij in Basel in dienst is getreden...

In De schaduw van Erasmus beschrijft Joris Tulkens de groeipijnen van het humanisme in onze gewesten. Via Hovius tekent hij van Erasmus een portret dat we in de geschiedenisboeken niet zo gauw zullen aantreffen, maar dat daarom niet minder historisch is. Daardoor is het boek een illustratie geworden van Huizinga's beroemde uitspraak: 'Ik heb de grote Erasmus altijd bewonderd, hoezeer de kleine ook geprobeerd heeft me dat te verhinderen.'

Paperback | 263 Pagina's | Uitgeverij Houtekiet ISBN10: 9052408769 | ISBN13: 9789052408767

Lees meer
19 jaren 1 maand geleden #16519 door dettie
Citaat van de dag 8 juni 2007

"De zon heeft nooit één schaduw gezien."

Leonardo da Vinci

Lees meer
19 jaren 1 maand geleden #16521 door dettie
Laat het morgen mooi weer zijn

Abdelkader Benali

Als iemand beseft dat schepen achter je verbranden de gebeurtenissen uit het verleden niet ongedaan maakt, is het Malik Ben. Hij is een heelkundige, een authenticiteitsheler, die in zijn praktijk probeert vastgelopen carrièremakers hun ziel terug te geven. Maar waarom besluit hij op de dag dat hij honderdveertig kilo weegt zijn naam uit de Gouden Gids te laten verwijderen en zijn praktijk te sluiten?

Het voornemen brengt een spoor van herinneringen in hem boven. Herinneringen vooral aan zijn ontmoeting tijdens een cruise met de geheimzinnige Spaanse Carmen Lopez de La Madrid (oud-strijdster onder de republikeinen, bannelinge en bezitster van drie Luis Vuitton-tassen). Die bootreis op de ss ?Latina?, nu bijna tien jaar geleden, maakte hij op aandringen van zijn vader. Wat niet meer moest zijn dan een reis om de tragedie in de familie te verwerken, werd een grandioze cruise waarop hij zijn eigen ziel en die van anderen leerde kennen.

Waarom verlieten zijn ouders hun geliefde vaderland? Wat verdreef de Spaanse uit haar geboortedorp? En wat moest Malik met zijn eigen leven aanvangen?

Hardcover | 239 Pagina's | Arbeiderspers ISBN10: 9029504676

Tijd voor maken pagina: 0.456 seconden