Ik was geen soldaat
Gerrit kouwenaar
Ik was geen soldaat
Gerrit Kouwenaar (1923) maakte in de naoorlogse periode furore als een van de Vijftigers. Hij is nu vooral bekend als dichter, maar in de jaren vijftig legde hij zich ook toe op proza. Dat leidde behalve tot Negentien-nu (1950) en Val, bom (1956) in 1951 tot de uitgave van Ik was geen soldaat, een roman over de jonge Mink die zich tijdens de oorlog in de illegaliteit begeeft en noodgedwongen zijn boezemvriend Harm verraadt. Kouwenaar schetst indringend en gedetailleerd de manier waarop Mink na de oorlog zijn schuldgevoel op afstand probeert te houden, een vorm van zelfverloochening die uiteindelijk vergeefs blijkt te zijn.
Het oeuvre van Gerrit Kouwenaar werd in 1970 bekroond met de P.C. Hooftprijs en in 1989 met de Prijs der Nederlandse Letteren.
Recensie
Vrijwel elk Nederlands dagblad heeft het initiatief genomen de aandacht te vragen voor romans rond een bepaald thema. Zo koos het dagblad Trouw voor 'Sterke Vrouwen', de Volkskrant voor 'Twee werelden', boeken over een mix van culturen en bespreekt NRC-Handelsblad in 'Leesclub' spraakmakende romans uit binnen-en buitenland. De provinciale dagbladen van de Wegenergroep, zoals de Provinciale Zeeuwsche Courant, de Twentsche Courant, kozen voor de 'Winnaars', een collectie herdrukken van belangrijke, soms ten onrechte vergeten teksten van schrijvers die belangrijke literaire prijzen ontvingen.
In deze Winnaarscollectie is van de dichter Kouwenaar zijn spraakmakende, op eigen ervaringen berustende, roman uit 1951 opgenomen. De hoofdpersoon wordt door de Duitsers gefolterd, verliest zijn linkerhand en verraadt zijn vriend. Na de oorlog blijft deze verminking hem herinneren aan zijn verraad en drijft hem in een isolement met schuldgevoelens. Al heeft de roman een traditionele vorm, met recht is hij in deze serie opgenomen; Kouwenaars latere poetische engagement is hier al aanwezig. Kleine druk, krappe marge.
Gerard Oevering
ISBN 9782874272080 |Hardcover | 151 pagina's | Wegener dagbladen | december 2005
Alle getoonde themaboeken zijn terug te vin