hoogopgeleid, een degelijk inkomen en ik lees zomaar voor de lol! misschien is het omdat ik blond ben (grinnik, grinnik).
aan de andere kant vind ik de formulering nu weer ook niet zo raar. hoe moet je anders uitdrukken dat het vooral de mannen zijn én de hoog opgeleiden die zakelijke dingen lezen? mannen in het algemeen, en bij de hoogopgeleiden zitten ook de vrouwen. maar bij de vrouwen heb je blijkbaar twee categorieën: de hoogopgeleiden (die dus ook zakelijk lezen) en de minder hoog opgeleiden (die voor de lol lezen), daarvan die opsplitsing. bij mannen is die er dan niet, omdat minder hoog opgeleide mannen misschien gewoon niét lezen? ik weet het niet

arme mannen, als ze dan al eens een boek vastpakken is het niet eens voor de lol.
desalniettemin lijkt het me een grove veralgemening, ik zou het verschil in procenten wel eens willen zien. we kunnen er ook eigen conclusies uit trekken:
vrouwen en zo die voor de lol lezen, zijn eigenlijk cultureel begaafder en zullen wellicht een rijker taalgebruik hebben dan die droogstoppels met hun wetenschappelijke werken.
ach ja, ik kan me er niet in opjagen, vind het alleen maar grappig. ik volgde ooit een cursus rond gender en bijbel, en het eerste deel ging volledig over gender, de eerste les was wel grappig. het ging over taalgebruik bij de woorden eicel en zaadcel en hoe daarin al stereotiepe beelden zaten. en hoe kinderen bij "wetenschapper" altijd een mannetje tekenen (meestal nog baardig ook). als wel al dié dingen ook de wereld uit willen, is er nog veel werk. maar ik krijg de griebels van dat soort taalpurisme terwijl er nog zoveel vrouwen in de wereld zijn die écht worden onderdrukt...