Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Longlist Archeon Thea Beckmanprijs 2023

Lees meer
3 jaren 3 weken geleden #105525 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Longlist Archeon Thea Beckmanprijs 2023
Na het lezen van De Tunnel van Anna Woltz blijft Joke Eikenaar blijft bovenaan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
3 jaren 4 dagen geleden #105648 door marjo
Astrid Sy - Noem geen namen. Een heel goed verhaal omdat het waarschijnlijk nieuw is voor de doelgroep (over de Joodsche Schouwburg) maar voor mij was het teveel wat ik al vaker gelezen heb.

Dus voor mij nog steeds Joke Eikenaar.

Lees meer
3 jaren 4 dagen geleden #105649 door marjo
Ieder jaar wordt in Museumpark Archeon de Thea Beckmanprijs uitgereikt aan het beste historische jeugdboek. De winnaar van de Thea Beckman Prijs ontvangt € 1.500,- van Archeon. Afwisselend worden boeken voor jonge en voor oudere lezers bekroond. In 2023 bekroont de jury werk voor jongeren vanaf 12 jaar. Eind april maakte de jury de longlist van tien genomineerde boeken al bekend. De jury is nu tot de volgende keuze voor de shortlist gekomen (op alfabetische volgorde auteur):

Els Beerten - De rest van ons leven Querido, maart 2022

Lida Dijkstra – Schaduw van Toet Luitingh-Sijthoff, oktober 2021

Jean-Claude van Rijckeghem – Onheilsdochter Querido, mei 2022

Astrid Sy – Noem geen namen Luitingh-Sijthoff, april 2021

Anna Woltz – De Tunnel Querido, mei 2022

Naast de volwassen jury is er ook een jongerenjury. Deze reikt De Jonge Beckman uit, de prijs voor het beste historische jeugdboek volgens de lezers zelf. Een panel van enthousiaste jongeren leest deze shortlist en maakt daaruit een eigen keuze voor een winnaar. De winnaar van de Jonge Beckman ontvangt € 1.000,-.

Op zaterdag 16 september wordt zowel de Thea Beckman Prijs 2023 als de Jonge Beckman 2023 in het Archeon uitgereikt. De Schrijvers van de Ronde Tafel zijn dat hele weekend in Archeon aanwezig.

Niet mijn keuze, dat is duidelijk!

Tijd voor maken pagina: 0.410 seconden