Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Carlos Eire: Sneeuw in Havana

Lees meer
19 jaren 11 maanden geleden #9308 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht

Dus dan waren zijn bedoelingen goed?

Van de bedoelingen Castro weet ik heel weinig,

Over het communisme in het algemeen heb ik wel een aantal boeken gelezen waaruit vaak bleek dat de bedoelingen, in ieder geval van de volgers van het eerste uur (machthebbers zelf lijken me wat moelijker te vertrouwen) vaak goed waren..mensen geloofde ook echt dat de ontberingen erbij hoorde als een soort investering voor de volgende generaties).

Ik weet dat op mij het boek Gepasserd station van Daniele Sallenave (over de val van het communisme en een terugblik op haar rol als aanhanger hiervan)grote indruk maakte..juist om die goede bedoelingen waar ze zo in geloofde en die zo fout afliepen.

mensen en macht maakte dan dat het heel anders liep dan zij dacht dat het worden zou.

Voor mij (opgegroeid met het rode gevaar) een eye openener..

Wil
Laatst bewerkt doorWilV.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
18 jaren 6 maanden geleden #20624 door Sven
Beantwoord door Sven in topic Re: bericht
Castro's bedoelingen ziet de één als goed en de ander niet.

De armen zijn er misschien wel op vooruit gegaan maar de rijken hoogstwaarschijnlijk niet. Waar ook de familie van Carlos eire toebehoorde als ik mij niet vergis. Bij een deel van de bevolking is hij dus zeer geliefd en worden zijn bedoelingen als goed opgevat. maar bij een ander deel is het andersom.
Laatst bewerkt doorSven.

Lees meer
18 jaren 5 maanden geleden #20629 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Welkom op het forum Sven.

Voor zover ik altijd begrepen heb waren de bedoelingen van Castro goed. Iedereen gelijk. Dat de rijken daar niet blij mee waren is een logisch gevolg. Er zijn maar weinig mensen die voor een (opgelegd) ideaal hun bezittingen willen afstaan.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
18 jaren 5 maanden geleden #20691 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
In het Imperial War Museum in Londen leert de bezoeker de waarheid over oorlogen en twisten"iedereen die vecht, iedereen die een ander vermoordt of anderszins vernedert, pijnigt enz, is er van overtuigd dat hij dat doet voor de goede zaak..

Voorbeeld:

In Joegoslavië werd door de machthebbers gezegd: Het kan best zijn dat zo'n moslim je goede buurman is, maar ons land is beter af (en dus jij ook) als we hem verwijderen..

als je dat maar vaak genoeg hoort, ga je het geloven.
Laatst bewerkt doormarjo.

Tijd voor maken pagina: 0.414 seconden