Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Rachel Polonsky - Molotovs Toverlantaarn

Lees meer
10 jaren 10 maanden geleden #69153 door Willeke
Beantwoord door Willeke in topic Re: Rachel Polonsky - Molotovs toverlantaarn
Dank dank :)

Ja als je leest wat er zich alleen al in dat gebouw afgespeeld heeft en wie daar allemaal gewoond hebben.

Zijdelings wordt er ook nog melding gemaakt van heel veel spionage natuurlijk, er werd gefluisterd dat al het huispersoneel en chauffeurs in dienst waren van de geheime dienst.

Weinig landen zijn denk ik zo door hun geschiedenis bepaald als Rusland, ook de literatuur en kunst en wetenschap en dat komt in dit boek heel goed naar voren. Al vond ik het af en toe inderdaad wel zware kost. Maar het is heel toegankelijk geschreven en dat helpt wel.

<t></t>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

10 jaren 10 maanden geleden #69157 door
Heeft de een of andere Ruslandcorrespondent ook niet een dergelijk boek geschreven? Ik meen dat hij nog in VPRO boeken is geweest.

Lees meer
10 jaren 10 maanden geleden #69159 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Rachel Polonsky - Molotovs toverlantaarn
Bedoel je dit Renate?

Michel Krielaars met het boek Het brilletje van Tsjechov. Reizen door Rusland (AtlasContact)

Michel Krielaars reisde door Rusland in het spoor van zijn held Tsjechov. Hij ontmoet arbeiders, boeren, leraren, politici en artsen en probeert aan de hand van hun verhalen de aard van het land te doorgronden. Hij blijft niet steken in observaties maar duidt ook de huidige politieke situatie in een land dat volop in beweging lijkt, maar uiteindelijk vastgeroest zit in een mentaliteit die dateert uit de Middeleeuwen. De typisch Russische apathie lijkt echte verandering in de weg te staan.

Hier is de uitzending te zien. www.vpro.nl/boeken/programmas/boeken/2014/9-maart.html

Dettie

10 jaren 10 maanden geleden #69160 door
Nee, die bedoelde ik niet, naar ik meen. Er was nog iemand anders. Was het niet Pieter Waterdrinker, of Jelle Brand Corstius?

Lees meer
10 jaren 10 maanden geleden #69168 door Willeke
Beantwoord door Willeke in topic Re: Rachel Polonsky - Molotovs toverlantaarn
Van Pieter Waterdrinker las ik inderdaad kort geleden een boek over Rusland, maar dat ging niet echt over literatuur en schrijvers volgens mij.

Jelle brand Corstius zijn boek over Rusland heb ik toevallig ook gelezen en dat was volgens mij ook algemener.

ik peins nog even met je mee welk boek je bedoelt.

<t></t>

10 jaren 10 maanden geleden #69171 door
Het kan ook zijn dat het verhaal over de flat alleen in het interview zat.

Tijd voor maken pagina: 0.314 seconden