Het blijft lastig, want ik vraag me af of er nu echt zo veel mensen zijn die zo ver gaan met het aardig zijn. Hoewel...
Ik probeer over het algemeen diplomatiek te blijven en zal bijvoorbeeld als iemand voor me gekookt heeft en het smaakt me niet, eerder zeggen dat ik gewoon een kleine eter ben. Stoppen met aardig zijn kan ook nadelen hebben.
Zo heb ik een vriendin, die zelf graag ongezouten de waarheid zegt, maar mij verwijt dat ik niet bereid ben om me aan te passen als ik aangeef bepaalde dingen niet leuk te vinden, of gewoon niet te willen. Ik kan niet goed tegen grote mensenmassa's, dus die probeer ik te ontlopen en je zult mij dan ook niet snel meekrijgen naar een drukke markt, waar ik toch niets te zoeken heb. Als ik dat tegen haar zeg, krijg ik het verwijt dat ik me niet aan kan passen. Dat verwijt heb ik van haar ook wel in verband met iets anders gekregen. Toen zij bij mij achter de computer zat en moeite had met m'n linkshandig ingestelde muis, stelde ik dus dat ik geen problemen had met rechtshandig ingestelde muizen in de bibliotheek, dus wie was er nu niet in staat om zich aan te passen?
Vroeger had ik een vriendin die uitstekend kon manipuleren. Als ik niet wilde wat zij wilde, begon ze onmiddellijk op te merken dat we dan mijn zin wel zouden doen, waardoor ik me schuldig ging voelen en we toch haar zin deden. Zo zag ze kans om me zo te manipuleren dat ik, terwijl het bijna 30 graden was, voor haar een plankje op ging hangen. Dan kan je wel voor jezelf opkomen, maar dat stuit dan op zoveel weerstand, dat je uiteindelijk, om wille van de lieve vrede, toch maar weer toegeeft. Dit contact was geen lang leven beschoren, maar dat had met andere zaken te maken.
Het blijft vaak moeilijk om een soort middenweg te vinden. Veel mensen lijken toch te denken dat eerlijk zijn altijd boven alles gaat en dat je moet zeggen wat je denkt, zonder dat ze eerst nadenken voor ze wat zeggen. Dat is dan ook een reden waarom het boek wat ergernis bij me oproept, zelfs na het lezen van de bespreking.
Ik houd niet van ruzie en ik kan er al helemaal niet tegen als mensen kwaad op me zijn. Ik blijf dus maar diplomatiek en houd me bij voorkeur op de vlakte, tenzij ik iets echt mooi, of leuk vind.