Annemarie schreef : Boeiend. Geen dwangvoeding is natuurlijk een goede zaak! Ik vraag me nog wel af of een lever die vervet is klachten oplevert voor een gans. Het is niet gezond voor zo'n dier lijkt me en ik kan me voorstellen dat het er ongemak van heeft. Nog steeds zal ik nooit foie-gras bestellen in een restaurant.
Ja maar bij De Sousa zijn de levers dus niet vervet. Het zijn levers die zich gewoon ontwikkeld hebben volgens de natuurwet.
Maar mijn vraag daarop is dan, hoe ga je dan om met vlees van een koe, kip en varken?
Je weet daarvan ook niet hoe die dieren geleefd hebben? Het enige wat eventueel verwijst naar een goed leven is vlees van een biologische slager of in de supermarkt de aanduiding dat het biologisch is.
Ik houd overigens helemaal geen pleidooi voor foie gras hoor, maar Marjo merkte op "
iemand die foie gras oké vindt, is in mijn ogen geen goed iemand. Zelfs al hebben die ganzen het 'goed' gehad.'
Kranenborg maakt juist duidelijk dat de teelt van die enorme levers hem zéér tegenstaat, dat zal hij nooit gebruiken, dan liever geen ganzenlever. Maar ganzenlevers van ganzen die het goed hebben gehad vindt hij wél kunnen.
En ik vraag me dan af wat dan het bezwaar is als iemand voor de rest ook vlees eet, zoals biefstuk, runderlever, gehakt, karbonade enz. je weet dan ook niet of het dier een goed leven heeft gehad. En vis idem dito. Mosselen worden ook bij massa geteeld, als je palingkwekerijen ziet dan krioelen die dieren ook door elkaar heen. Daar word je ook eng van. Waarom dan wel commentaar bij foie gras, legbatterijen en kistkalveren en niet bij de vissen? Omdat vissen geen geluid maken?
Ik bedoel dit niet vervelend maar ben oprecht benieuwd wat dan het verschil is.
Dettie