Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Diederik Stevens - Hoogtij langs de Seine

Lees meer
14 jaren 2 weken geleden #46097 door Annemarie
Beantwoord door Annemarie in topic Re: Diederik Stevens - Hoogtij langs de Seine
Ik heb als kind eens gezien waar Vincent van Gogh werkte in Frankrijk. Dat vond ik heel indrukwekkend.

<t></t>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
14 jaren 2 weken geleden #46098 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Diederik Stevens - Hoogtij langs de Seine

Annemarie schreef : Ik heb als kind eens gezien waar Vincent van Gogh werkte in Frankrijk. Dat vond ik heel indrukwekkend.

ooooo ik ben niet jaloers hoor, echt niet :D

Dettie

Lees meer
14 jaren 2 weken geleden #46100 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Diederik Stevens - Hoogtij langs de Seine
Hoe leg ik dat nou weer uit? Jawel, ik had je verslag gelezen en begon al te steigeren bij het idee dat je zou met een boekje in de hand zou gaan kijken waar Vinkenoog gezeten en gelopen heeft. Echt, dat voegt toch niets toe aan zo'n plek?

Het is totaal anders vind ik, dat wat ik had met Ivo Victoria. Zoals ik dus wel door Parijs zou kunnen lopen met een boek van Campert dat zich daar afspeelt. Dan begint een verhaal extra te leven. Een locatie leeft niet extra als je weet dat er iemand beroemds heeft rondgelopen. Voor mij niet.

Lees meer
14 jaren 2 weken geleden #46103 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Diederik Stevens - Hoogtij langs de Seine
Ha grappig, ik vind het juist wel wat hebben als je weet dat daar, in dat café bijv, iemand heeft zitten zwoegen op het boek dat jij zo mooi vindt.

Ik snap het verschil wel wat jij bedoelt. Als een boek gaat over mijn woonplaats en ik ken de straten, beelden, pleinen, winkels dan leeft dat meer dan als ik het niet ken, zo werkt dat inderdaad.

Maar voor mij maakt zo'n plek waar iemand leefde en schreef ook deel uit van het boek.

Gerard Reve heeft heel lang in een autobusje geschreven. Hij reed dan naar een stille plek in een bos of weiland of iets dergelijks en kon dan geconcentreerd werken. Roald Dahl woonde in een prachtig landhuis maar schreef in een klein rommelig tuinhuisje met een gat in zijn stoel omdat hij enorme last van zijn rug had. De heel sfeer om zijn schrijf- en woonplek vind ik ook heel bijzonder. Het maakt het allemaal net wat meer, geeft wat extra's aan de boeken.

Dettie

Lees meer
14 jaren 2 weken geleden #46105 door Annemarie
Beantwoord door Annemarie in topic Re: Diederik Stevens - Hoogtij langs de Seine
Dat wat Dettie voelt bij die locaties, ervaar ik zelf ook zo. Ik heb genoten van een uitzending van de tv-show waar Ivo Niehe het tuinhuisje van Roald Dahl mocht bekijken. Daar op die stoel met dat gat waren alle verhalen geschreven waar ik zo van genoten heb. Ik vind dat enorm boeiend en zulke locaties zou ik graag bezoeken.

Als je weet waar een boek geschreven is, merk je soms ook dat er iets van die locatie in het boek verwerkt is.

<t></t>

Lees meer
14 jaren 2 weken geleden #46106 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Diederik Stevens - Hoogtij langs de Seine
Met locaties heb ik dus geen moeite als ze beschreven worden in een boek. Maar zoals ik ook niet hoef te weten van een schrijver waar en wanneer hij geboren is en of hij of zij een liefje heeft met problemen, heb ik ook niets met de plaatsen waar zij zich bevinden.

Het gaat om het verhaal.

Tijd voor maken pagina: 0.441 seconden