Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thomas Verbogt - Schrijven is ritme

Lees meer
14 jaren 11 maanden geleden #39561 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thomas Verbogt - Schrijven is ritme
Ja dat is moeilijk zeggen natuurlijk. Ik had meer toelichting gewild waarom iets een ritme is en niet een opbouw van de spanning of zoiets. Ook het voorbeeld dat iemand wil dat de ander blijft is in mijn ogen meer een oefening in weergeven van karakters of gemoed dan van een ritme. Maar ja, dan moet eerst duidelijk aangegeven worden wat iemand verstaat onder ritme in een tekst en dat wordt nu juist niet goed gedaan. Het lijkt inderdaad meer op een kladblok waarop allerlei invallen genoteerd zijn.

Het is erg rommelig geschreven en om dan iets te zeggen over een eventueel een andere insteek... als die andere insteek net zo rommelig is dan schiet je er nog niet veel mee op denk ik.

Ik wilde het boek lezen om te kijken wat precies verstaan wordt onder ritme (omdat ik het zelf een vaag begrip vind) en hoe je dat ritme kunt herkennen en eventueel kunt opmerken/benoemen in de recensies.

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
14 jaren 11 maanden geleden #39562 door Lezer100
Beantwoord door Lezer100 in topic Re: Thomas Verbogt - Schrijven is ritme

Dettie schreef : Ik wilde het boek lezen om te kijken wat precies verstaan wordt onder ritme (omdat ik het zelf een vaag begrip vind) en hoe je dat ritme kunt herkennen en eventueel kunt opmerken/benoemen in de recensies.

Dettie

Toch even een opmerking, zonder het boek gelezen te hebben. Ritme is volgens mij niet direct iets dat je zou verwachten in een prozatekst, daar ben ik het mee eens. Misschien dacht de auteur aan een hoe een "vlotgeschreven" boek ("hoog tempo") te schrijven, en geen "langdradig". Misschien heeft het "ritme" van een prozatekst iets te maken met de relatie tussen "verteltijd" en "vertelde tijd". Maar als ik de commentaren hierboven lees, heeft het boek(je) niets met dit alles van doen.

<t>Lezer100</t>

Lees meer
14 jaren 11 maanden geleden #39564 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Thomas Verbogt - Schrijven is ritme
Blijft een rommeltje dus. Jammer, want zonde van zijn tijd dan. En de jouwe.

Lees meer
14 jaren 11 maanden geleden #39565 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thomas Verbogt - Schrijven is ritme
Nou zonde van zijn tijd... Hij had er meer tijd in moeten steken denk ik. Het lijkt een beetje tussen neus en lippen door gemaakt.

Maar ja dan had de uitgever ook wat zorgvuldiger moeten zijn. Het is echt jammer want de boeken van Verbogt vind ik erg prettig lezen vandaar ook dit boekje gekocht. Gelukkig was het niet héél duur.

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.323 seconden