- Ontvangen bedankjes 0
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
In dit boek wordt er niet echt ingegaan op die vraag. In het boek dat ik zelf heb geschreven, Het Dierendebacle ( stijnbruers.wordpress.com/2010/08/05/nie...k-het-dierendebacle/ ), wordt dat wel zeer uitvoerig besproken. Enkele puntjes:Dettie schreef : Misschien heel flauw maar hoe wordt in dit boek dan gedacht over dieren die andere dieren eten? Leeuwen, tijgers, adelaars, kikkers die vliegen eten etc.
Zijn zij ook net zo vreselijk als de mens? Of mag dat omdat het hun instinct is. Mensen zijn in feite ook gewoon zoogdieren.
In dat boek wordt verwezen naar heel veel parallellen tussen de intensieve veeteelt en de holocaust. Vooral dan op psychologisch vlak: de rationalisaties die mensen gebruiken om veeteelt of holocaust te rechtvaardigen. Dus dat is een discussie die los staat van het gedrag van leeuwen enzo. Want wij mensen hebben het emotioneel erg moeilijk om andere voelende wezens (mensen en dieren) te doden, dus daarom dat we een heel resem van psychologische mechanismen in het werk zetten om ons geweten te sussen, schuldgevoelens te verdringen, cognitieve dissonanties te verzachten, empathie af te blokken,... Dat zien we niet bij leeuwen. Die hebben geen ideologie zoals mensen wel nazisme of carnisme als ideologie kunnen hebben om holocaust en veeteelt te rechtvaardigen. Ik denk hier aan taalgebruik, stereotyperingen,... Denk eraan: voor een nazi was het niet simpel om honderden mensen te doden, en voor een slachter is het niet simpel om honderden dieren te doden. Heel veel slachters lijden bv. aan een Perpetration Induced Traumatic Stress Syndrome. De nazi's haalden inspiratie voor de uitroeiingskampen bij de slachthuizen van chicago: ritmische, afstandelijke, machinale processen moeten ervoor zorgen dat de nazi of slachter geen empathie voelt met het slachtoffer. Soms kan het proces 'mislopen', en dan ontfermt bv een slachter zich over een lam, of kan een nazi niet meer verder werken. Er is een reden waarom joden naakt en vuil moesten zijn om ze te kunnen doden. Het gaat dus over onze diep menselijke gevoelens van empathie e.d.Om het slachten van dieren te vergelijken met de holocaust gaat mij te ver maar ook nu heb ik het boek niet gelezen en weet niet hoe dit beschreven staat in het boek.
je mag het posten hoorDettie schreef : Aanvankelijk had ik in mijn eerste bericht een heel verhaal geschreven over de denkende mens en zo. Maar om gelijk tegen een nieuw iemand op dit forum een heel lang verhaal op te hangen leek me niet zo goed dus heb ik dat weer weggehaald. Ik ken je immers nog niet.
Alle dieren vegetarisch? Indrukwekkend geloof.Ik bedoelde mijn vraag niet vervelend maar vroeg me wel af hoe mensen dan tegenover een vleesetend dier staan.
Ooit hield ik hele gesprekken met mensen die hun geloof kwamen verkondigen aan de deur en deze beweerden zelfs dat elk dier eigenlijk vegetarisch is. Ook dit vond ik moeilijk te aanvaarden.
Patterson zegt daar niets over in zijn boek. En ik zou zeggen dat ik zelf in die noodsituatie waarschijnlijk geen vlees zou eten, maar ik wil het wel tolereren als mensen dan wel vlees eten. Voor noodsituaties maak ik dus een uitzondering.Mijn mening is dat het een luxe is van mensen die in de rijkere delen van de wereld wonen om te kunnen kiezen om al dan niet vegetarisch te zijn. Als je geen eten hebt en bijna omkomt van de honger dan zal elk beetje eten welkom zijn. Of het vlees, rijst, brood, vis of iets anders is.
Dan is een ideaal ver te zoeken, dan gaat het puur om overleven, is vlees eten dan wel gerechtvaardigd volgens de schrijver?
Nee, Patterson spreekt zich vooral uit over de domesticatie van dieren (de veeteelt,...). Wat de Inuit betreft: ik zou wel wille voorstellen dat wij hen diervriendelijke thermische kleding opsturen. De Inuit leven in een noodsituatie waarbij ze leed moeten veroorzaken om te overleven. Dat is niet leuk, en wij kunnen hen daarbij helpen.Omdat dan gekozen moet worden, (vlees) eten of doodgaan.
Bekend is ook dat er kannibalisme plaatsvond na bijv. na een vliegtuigongeluk in the middle of nowhere.
En hoe moet het dan met de mensen die in extreme kou leven? Zij mogen dan geen bont meer dragen? Wat moeten zij dan? Plastic? nepbont met alle chemische bewerkingen e.d. dragen? Maar wegtrekken uit die koude gebieden? Vertelt de schrijver daar ook over?
goh, uiteindelijk komt dat neer op het uitbreiden van onze empathie en zorgzaamheid naar alle voelende wezens...Hoe meent de schrijver het vlees-eten probleem aan te kunnen pakken?
OK, het lijkt een waardevol punt dat je hebt. Er is inderdaad een verschil tussen "ten onrechte criminaliseren" (zoals bij de joden) en "instrumentaliseren" (zoals bv gebruik van slaven). Maar... (sorry, ik ga een smerige zet terugspelen)... als de nazi's miljoenen (bv. 55 miljard per jaar; evenveel als in de veeteelt) joden zouden kweken en slachten om zo te genieten van hun vlees, en als je dat geen Holocaust - wat zeg ik: HOLOCAUST - zou noemen, dan zou dat erg onrespectvol zijn tegenover die joden. Ik weet zeker dat je dat kweken en slachten van joden nog Holocaust zou noemen, dus dat kan het verschil niet zijn...Toch geloof ik niet dat je het mag vergelijken met de holocaust. De benadering is heel anders. Bij de holocaust ging het om haat en het uitroeien van een bepaalde groepering mensen die niet gewenst waren. Willens en wetens werden deze mensen uitgemoord omdat ze uitschot waren, het hele 'ras' moest uitsterven.
Bij de vleesindustrie gaat het niet om ongewenste dieren en hebben we ook geen haatgevoelens tegen de dieren. Sterker nog veel mensen houden van deze dieren en de meesten zullen zelden zelf dieren doodmaken. Het is inderdaad aan ons om te kiezen of we wel of niet vlees eten maar om nu te zeggen dat je daarom slachten van dieren kunt vergelijken met de holocaust... de gedachte achter deze twee zaken zijn zo totaal anders...
Copyright © 2026 leestafel.info
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: Dettie@leestafel.info
Inloggen