Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Douglas Murray - De aanval op het Westen

Lees meer
2 jaren 7 maanden geleden #106843 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Douglas Murray - De aanval op het Westen
Als Nederlandse weet ik weinig van de geschiedenis van de slaverij veroorzaakte door België en het toenmalige Belgisch Congo. Wat ik er in Nederland van meegekregen heb is dat Leopold niet bepaald zachtzinnig en goed was voor de bevolking en het land als het ware leeggeroofd heeft, vooral aan mineralen.

De laatste tijd komen er echter wel meer geluiden dat Leopold niet alleen slecht is geweest voor Congo. Maar dat is dan ook alles wat ik ervan weet.

In Nederland hield men zich meer bezig met Suriname en de katoenplantages daar. Voor die slavernij is pas dit jaar excuses aangeboden door de koning en de premier.

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

2 jaren 7 maanden geleden #106846 door

Dettie schreef : Als Nederlandse weet ik weinig van de geschiedenis van de slaverij veroorzaakte door België en het toenmalige Belgisch Congo. Wat ik er in Nederland van meegekregen heb is dat Leopold niet bepaald zachtzinnig en goed was voor de bevolking en het land als het ware leeggeroofd heeft, vooral aan mineralen.

Het is eigenlijk nog vreemder: Leopold II heeft Congo te pakken gekregen zonder er ooit een voet te hebben gezet, en zonder er Belgische militairen naartoe te sturen. Toen hij het had, heeft hij er natuurlijk wel soldaten heengezonden, maar die waren niet per se van het officiële Belgische leger.

Dat de zwarten in Congo slecht werden behandeld, is hiërarchisch gezien wel de verantwoordelijkheid van LII, maar eigenlijk het gevolg van het feit dat hij er zo veel mogelijk aan wou verdienen en zich helemaal niet bekommerde om hoe die winsten werden behaald. Hij is dus een heel dubieuze figuur.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.420 seconden