Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

# Petty Bange - Erasmus

Lees meer
7 jaren 8 maanden geleden #88082 door PBange
Beantwoord door PBange in topic Re: #ty Bange - Erasmus
En dan nog even over Erasmus' vermeende antisemitisme. Daar is nogal wat over geschreven. Erasmus mogen we geen antisemiet noemen omdat hij niets tegen de joden 'als ras' (oei, beladen term) had. Wel vond hij hun godsdienst inferieur aan het christelijk geloof, met name - zoals hij zei - omdat ze zich lieten leiden door regels en wetten, terwijl de mens daar niet aan ondergeschikt moet worden gemaakt, zoals in het evangelie staat. We zouden dus wel van anti-judaïsme kunnen spreken, wat specifiek en alleen over de godsdienst gaat. Hij vergelijkt het OT en het evangelie met bloemen en vruchten (staat ergens in mijn boek): de bloesem is prachtig, maar als de vruchten rijp zijn mist niemand de bloemen. Wie wel een antisemiet was, dat was Luther. Dat ligt doorgaans nogal gevoelig bij Luther-kenners.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
7 jaren 8 maanden geleden #88127 door Henk
Beantwoord door Henk in topic Re: # Petty Bange - Erasmus
Beste mevrouw Bange,

Dank voor uw toelichting. Ik stel het erg op prijs. We zouden de discussie nog wel voort kunnen zetten en uit kunnen breiden met de vraag of Luther wel een antisemiet was (en Erasmus weer niet). Maar wat mij betreft, houd ik het maar bij deze sessie.

Veel succes met uw vervolgprojecten.

Henk Hofman

<t></t>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.358 seconden