Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Carry van Bruggen - Eva (1927)

Lees meer
18 jaren 9 maanden geleden - 18 jaren 8 maanden geleden #18481 door Grada
Beantwoord door Grada in topic Re: bericht
Een foto:

Carolina Lena de Haan (Carry van Bruggen) (rond 1930)

Waarom vind ik Eva (1927) haar beste boek?

Het is een zeer autobiografische roman, waarin ze een ontroerend portret van haar leven beschrijft. Vanaf haar jeugd tot in haar volwassenheid na haar mislukte huwelijk, als ze leeft als alleenstaande vrouw met een minnaar. Ze vindt dan dat ze zichzelf volledig begrepen en gevonden heeft.

Maar dat is voor mij niet alleen de reden!

Ze geeft ook, en dat op een zeer indrukwekkende manier, haar filosofische visie op het leven weer. Hoe ze denkt over de aard van de mens en van het zijn, van godsdienst, sexualiteit, burgerschap, kunstenaar zijn, liefde, enzovoort....

Zoals ze zelf ergens zegt, heeft ze dan pas haar eigen stijl gevonden als romanschrijfster. Bovendien had ze pas enkele jaren hiervoor haar eigen visie helder opgeschreven in de filosofische studie Prometheus.

Dat is een studie die door latere filosofen veel is geprezen, onder anderen door Menno ter Braak. Een schrijver die (denk ik) voor veel mensen bekender is, maar die ik persoonlijk heel wat minder waardeer.... :)

Haar eerdere boeken zijn in dat opzicht als het ware 'deelboeken' van Eva, ze is dan nog niet zo ver..... Dat neemt niet weg dat ook haar andere werk zeer de moeite waard is om te lezen, zeker als je een compleet beeld van haar wilt krijgen. Dus als je tijd en zin hebt: Lees de dikke pil, waarin haar vijf belangrijkste boeken zijn opgenomen.

groetjes,

Ariadne :)

'Do you think it's a whoozle?'
Laatst bewerkt 18 jaren 8 maanden geleden doorGrada.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
18 jaren 8 maanden geleden #19141 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: bericht
Ik lees de commentaren over dit boek nog even niet, omdat de omnibus met vijf complete romans, waaronder deze, nog op het programma staan!

Carrie van Bruggen, dat weten velen trouwens niet, was een uitmuntend

essayist. Zodanig dat ze bewondering oogste van Menno ter Braak.
Laatst bewerkt doorRoel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.257 seconden