Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Victor Hugo - Les Misérables

Lees meer
12 jaren 2 weken geleden #59697 door Lezer100
Beantwoord door Lezer100 in topic Re: Victor Hugo - Les Misérables
Ook al zeggen zelfs Franstaligen wel eens dat Victor Hugo bladzijden kon vullen zonder veel te vertellen, zal ik niet de eerste Nederlandstalige zijn om dit te ontkennen. Maar zelfs deze "bladvulling" is uiterst verhelderend, en soms zelfs heel poëtisch. Het verhaal bevat veel diepgang, alhoewel de beschreven gebeurtenissen eerder beperkt lijken.

Ik heb nu net deel 1 beëindigd. Een open einde, misschien minder verrassend dan verwacht. Deel 2 ligt klaar.

<t>Lezer100</t>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
11 jaren 5 maanden geleden #65276 door Lezer100
Ondertussen ben ik aan het tweede deel van de roman begonnen.

<t>Lezer100</t>

Lees meer
10 jaren 9 maanden geleden #70063 door Lezer100
Deel twee is uit. Wel een echt Titanenwerk geweest, dit de lezen in het Frans. Als ik de vertalingen bij ons in de bibliotheek bekijk, zijn deze allemaal serieus ingekort (van ongeveer 1.900 bladzijden in het Frans naar een 500 bladzijden in het Nederlands). Vermoedelijk zijn deze allemaal beperkt tot het verhaal, en zijn al de beschrijvingen en filosofische beschouwingen weggelaten.

Het Frans is echt niet gemakkelijk, en hier en daar heb ik wel een paar bladzijden in versneld tempo gelezen, maar dat aantal is verwaarloosbaar klein. Er komen heel wat mooie poëtische beschouwingen voor, zoals ik reeds hierboven vermeldde. De beschrijvingen en filosofische beschouwingen kunnen wat uitlopen, maar worden nooit langdradig.

<t>Lezer100</t>

Tijd voor maken pagina: 0.430 seconden